A lehető legjobb weboldal élmény érdekében
Ez a weboldal cookiekat használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A webhely további használatával elfogadja a cookiek (alapvető cookiek) használatát. A hozzájáruláson alapuló cookiek (analitikus cookiek, funkcionális cookiek, személyre szabott tartalom cookiek) csak aktiválásuk után kerülnek használatra. Ha hozzájárul a cookiek használatához, az azonosító adatokat partnereink (cookie-szolgáltatók és IT-szolgáltatók) dolgozzák fel. A weboldalért és a cookiek ért a Porsche Hungaria Kft. a felelős. További információ a használt cookiekról és azok kikapcsolásáról az
Minden cookie aktiválása
Zárja be a menüt
Bezárás

A kommunikáló autó.

A kommunikáló autó.

Szövegek: Volker Marquardt

Ilusztrációk: James Boast

A közeli jövőben nemcsak hangutasításokat adhatunk a járműnek, hanem interakcióba is léphetünk vele. A Volkswagennél több fejlesztő részleg dolgozik a digitális nyelvi asszisztens megvalósításán. Ennek során mesterséges intelligenciát, nyelvelméleteket és számítógépes nyelvészetet használnak.

Teljesen átlagos kedd reggel 2025-ben. Egy digitális hang megszólal: "Jó reggelt! Az első esemény időpontja 9 óra. Ma sűrű forgalomra kell számítani, legkésőbb 8:10-kor el kell indulnod." A járművezető ránéz az órára, feláll a reggeliző asztaltól, összepakolja a dolgait és az autóhoz megy. Az autó belső terében a hőmérséklet már kellemes, és ugyanaz a dal szól, ami a lakásban is hallható volt. A belső térben lévő hangszórókon keresztül egy meleg női hang a következő szavakkal üdvözli a járművezetőt: "Jó reggelt! Ma akciós a cappuccino és a benzin a szomszéd településen lévő töltőállomáson". A navigáció elindul és a zene automatikusan a kedvenc lejátszási listára vált. "Szeretnéd tudni, mi kapható ma az étkezőben?" A hang felolvas három fogást. "Kikerestem neked a nap viccét. Szeretnéd hallani?" A járművezető megrázza a fejét: "Ma nem, köszönöm."

A járművezető azt mondja, hogy stresszesnek érzi magát. A rendszer kellemes zenét kapcsol, szabályozza a fényt és elindítja a masszázs programot.

"Emellett a rendszer megért sok játékot, viccet és kétértelmű dolgokat is."

"Eddig a felhasználónak a legtöbb párbeszédalapú rendszernél egy meghatározott mondatot kellett mondania, hogy reagáljanak, például állítsd a fűtést 18 fokra" - magyarázta Süssenbach. "Az új rendszerünknél első ízben lehet hétköznapi nyelven beszélni. Ezáltal az emberek már nemcsak parancsokat adnak a rendszernek, hanem elkezdenek ténylegesen kommunikálni a rendszerrel. Ez hatalmas lépés a jövő digitális nyelvi asszisztense felé vezető úton" - mondta. Az ennek kapcsán felmerülő egyik kihívás tisztázása érdekében így folytatja: "Az emberek kijelentései gyakran többértelműek, csak a szövegkörnyezet által vagyunk képes ezeket helyesen értelmezni. Segítünk a gépeknek abban, hogy jobban megértsék az emberi nyelvet. Mesterséges intelligencia segítségével tanítjuk meg a nyelvi rendszernek, hogyan kell érteni a felhasználó bizonyos megnyilvánulásait." Ha például azt mondja a járművezető, hogy "Fázom", a párbeszédalapú rendszer a szövegkörnyezettől függően reagál: Lekapcsolhatja közvetlenül a lehetséges aktív hűtési funkciókat, magasabbra állíthatja a fűtést, növelheti a kormányfűtés hőmérsékletét vagy bekapcsolhatja az ülésfűtést, ill. egy fokozattal feljebb kapcsolhatja. Egészen egyénileg, az aktuális helyzettől függően reagál a rendszer a felhasználó megnyilvánulásaira. Így az ügyfél szabadon megfogalmazhatja kívánságait és igényeit.

Pontosan ennek megtanítása érdekében a rendszerbe folyamatosan táplálni kell az adatokat - többek között a különböző felhasználói megnyilvánulásokat az egész világból. Ebből kifolyólag a munkatársak járják Párizs, Los Angeles vagy akár Tokió utcáit és olyan képeket mutogatnak a járókelőknek, amelyek autóvezetéssel kapcsolatos tipikus helyzeteket ábrázolnak. Válaszok ezrei alakulnak át adatrekordokká, amelyek azután a felismerőszoftverbe kerülnek. "Emellett a rendszer megért sok játékot, viccet és kétértelmű dolgokat is. Felismeri a nyelvbotlásokat és egy adott nyelv legtöbb nyelvjárását" - mondta David Bischof, a wolfsburgi Funkcionális megvalósítás osztály munkatársa. Ő és csapata gondoskodnak arról, hogy a párbeszédek, nyelvfilozófiák és felhasználási esetek tervei bekerüljenek az autókba, és hogy a technika később megfelelően reagáljon a felhasználó legkülönbözőbb kívánságaira.

Az üzemanyagjelző közeledik a tartalékjelzésig. A jármű elektronikája észreveszi, hogy meg kell látogatni egy töltőállomást, és felhívja a járművezető figyelmét az útvonalon és a hátralévő hatótávolságon belül található kedvező tankolási lehetőségre.

Az autó hangjánál is - ami fontos szempont egy párbeszéd-rendszer elfogadottsága szempontjából - figyelembe veszi a Volkswagen a kulturális különbségeket. Részletes válogatásokat követően minden nyelvhez más női vagy férfi hangot választottak ki. "A megszólalás tartalma és stílusa is igazodik a kulturális modellekhez. Az Egyesült Államokban például a párbeszédalapú rendszerek sokkal szélesebb körben elterjedtek. Ezért a felhasználók jelentősen több kezdeményezést és hosszabb megnyilvánulásokat várnak el" - mondta David Bischof.

Ennek kapcsán a kényelem mellett a biztonság is nagy hangsúlyt kap. Végső soron az is fontos, hogy a járművezető minden funkció és ajánlat ellenére koncentrált maradjon. Azáltal, hogy a modern párbeszédalapú rendszerek segítenek abban, hogy a járművezető sok feladatot teljesíteni tudjon, anélkül, hogy elterelődne a figyelme a forgalomról, a rendszerek növelik a biztonságot. "Két fejlődési irányvonalat látunk ma: Egyrészt egyre több vezetői asszisztensrendszer van, másrészt egyre több szórakoztató elektronika kerül a járműbe. Modern párbeszédalapú rendszerekkel mindkét irányvonalnak eleget tudunk tenni, egyúttal növelni a biztonságot" - mondta Matthias Pook. A Volkswagen párbeszédalapú rendszerek fejlesztéséért felelős koordinátora.

"Folyamatosan továbbfejlesztjük a párbeszédalapú rendszereket!"

A hangvezérlés előnyei kézenfekvőek: A járművezetőknek biztonsági okokból nem kellene az autópályán billentyűzet segítségével kikeresni egy adott zeneszámot; a hangvezérlés funkcióval a továbbiakban ilyen funkciókat probléma nélkül használhatnak. Néhány országban, például az Egyesült Államokban, bizonyos helyzetekben felhívják a járművezető figyelmét a hangvezérlésre, mert az kevésbé tereli el a figyelmet - és biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi az utazást. A hangvezérlés egy további fejlődési lépés a jövő járművét tekintve, amely digitális mobilitási megoldásként értendő.

A jelenlegi Touareggel már most megtapasztalhatók a fejlődés első jelei. Rövidesen ez lesz a Volkswagen első olyan modellje a piacon, amellyel a járművezető "teljesen normálisan" beszélhet. "Itt az ügyfélnek nem kell adott mondatokat megjegyeznie, pl. »Mutasd a következő töltőállomáshoz vezető utat.« Süssenbach elmondta, hogy a vezetőnek elég akár csak annyit mondania, hogy benzinre van szüksége. Rendszeres frissítésekkel az új rendszer bővíthető. "A következő 24 hónapban sok tennivaló lesz. Saját tanuló algoritmusokkal sok tapasztalatot gyűjtöttünk, és minden egyes új járművel továbbfejlesztjük a párbeszédalapú rendszereket" - mondta Matthias Pook. "Ezek az első lépések a jövő digitális nyelvi asszisztenséhez."

 

Betekintés a mobilitás jövőjébe


A DRIVE-on, a Volkswagen csoport fórumán (időpontok és kiállítással kapcsolatos információk a www.drive-volkswagen-group.com weboldalon), a látogatók már ma átélhetik a holnap mobilitását. Itt részletes bepillantást nyerhetnek az autók jövőjébe és megismerkedhetnek a leginnovatívabb járműtanulmányokkal - például az I.D. sorozat modelljeivel. A DRIVE-on meggyőződhet a látogató arról, hogy a növekvő automatizáltsággal együtt milyen nagy mértékben válnak fontossá az olyan kezelési koncepciók is, mint a kiterjesztett valóság, valamint a gesztus- és hangvezérlés.

Megjelenés: 2018 december

További lehetőségek