Cikkünkből megtudhatod:
- Miért nem fog néhány elektromos autó soha a roncstelepre kerülni
- Milyen gyors tud lenni az e-mobilitás
- Mi az az elektromos autó-kerékpár
- Mely elektromos autómodellek kapcsolhatók össze egymással
"Nobe": a retró szerelmeseinek háromkerekű elektromos autója
Az észt "Nobe" cég háromkerekű, összkerékhajtású, háromüléses és kétajtós new vintage modellje szerelem az első látásra: "Egy olyan autót akartunk építeni, aminek láttán az emberek megállnak, eltátják a szájukat és egyfajta kellemes érzés tölti el őket - pont, mint a régi Volkswagen bogarak esetében" - mondja a gyártó. Ha ember egy ilyen elektromos autó tulajdonosa, a kellemes érzés örökre kitart, ugyanis észt gyártója szerint a "Nobe 100" soha nem fog a bontótelepre kerülni. Sérülés esetén a tulajdonos egyszerűen visszaküldi a régi alkatrészeket és újat rendel; a gyártó pedig újrahasznosítja a leselejtezett elemeket.
2020-tól a "Nobe 100" sorozatgyártásban terjeszti a retróérzést - a nosztalgikus motorháztető alatt a legmodernebb technológiával. Az elektromos autó egy fix és egy kisebb, mobil akkumulátorral van felszerelve. Ezek bárhol kényelmesen feltölthetők, például a barátoknál tett látogatás alatt is. A két akkumulátor a mindössze 390 kg tömegű "Nobe"-ot 110 km/óra maximális sebességgel akár 230 kilométer messzire is viheti.
Elegáns, de nem olcsó: A "Nobe 100" várhatóan nettó 29 000 euróba fog kerülni
"Noah": A lenből és cukorból készült, újrahasznosítható elektromos autó
A holland Eindhoveni Műszaki Egyetem által kifejlesztett, "Noah" névre keresztelt elektromos autó 90 százalékban megújuló nyersanyagból készül - az alapja a lenrost és a cukor. Életciklusa végén a "Noah" tehát környezetbarát módon újrahasznosítható. A hatékony városi villámjárgány tömege mindössze 350 kilogramm, amire rájön még egy 60 kilós akkumulátor. Többek között ennek a könnyű szerkezetnek köszönhető, hogy a bioelektromobil két személlyel, teljesen feltöltött akkumulátorral akár 240 kilométert is képes megtenni - maximum 110 km/óra sebességgel. A "Noah"-t azonban nem csak környezetbarátnak, hanem praktikusnak is tervezték: Az üres akkumulátor nem ok a kényszerpihenőre, az akkumulátoregység ugyanis egyszerűen kicserélhető. A meglévő akkumulátorokat a jövőbeli tervek szerint nagyobb hatótávolságú akkumulátortechnológiára is le lehet majd cserélni. A "Noah" egyelőre nem kerül sorozatgyártásba. A műszaki egyetem hallgatói ezt az elektromos autót a környezetbarát mobilitás példájaként fejlesztették ki.
Auf einer Europatournee begeisterten die TU-Studenten mit dem kompostierbaren "Noah"
"NIO EP9": Szempillantás alatt 100 km/óra
Első ránézésre látszik: Ez az elektromos autó nem mindennapos városi használatra készült. A kínai "NIO EP9" négy cserélhető akkumulátorában összesen 1 megawatt gördül az aszfalton. Normál menetüzemben a kétüléses elektromos a gyártó szerint 427 kilométer maximális hatótávolságot ér el. Ezzel a fergeteges hajtásrendszerrel azonban senki sem fog lopakodni. Az összkerékhajtású elektromos autó a versenypályán 3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára és 7,1 másodperc alatt 200-ra - a "NIO EP9" szédületes tempójának csúcsát 313 km/óránál éri el. Ha azonban a vezető ilyen sebességgel hajszolja az e-járművet, akkor az öröm 20 perc után véget is ér. Marad a szívdobogás és a borsos ár. A gyártó ugyan sorozatautónak nevezi a "NIO EP9"-et, de csak rendelésre gyártja - azon keveseknek, akiknek akad 1,3 millió eurójuk.
Elsősorban a kínai milliárdosok lepik meg magukat egy "NIO EP9" modellel
"PodRide": Elektromos autó-kerékpár, nem csak napsütésben sportolóknak
Kulcs a gyújtáskapcsolóba, elfordít és indul? A "PodRide"-dal nem egészen. Az elektromos jármű indításához a sofőrnek először bele kell taposnia a pedálba. A "PodRide" ugyanis a hibrid egy egészen különleges formája: félig kerékpár, félig elektromos autó. Mikael Kjellman, svéd barkácszseni autóra hasonlító alvázzal, 250 wattos motorral, pedállal és pedálrásegítéssel szereli fel. Kjellman szerint a 70 kilogrammos, 1,80 méter hosszú és 1,45 méter magas elektromos jármű hatótávolsága akár a 60 kilométert is elérheti, 25 km/óra maximális sebesség mellett. A szél és az időjárás viszontagságai ellen a járművázra húzott, vízhatlan, szélvédővel és szimbolikus ajtóval ellátott burok védi az embert. A beszállásra azonban ez alkalmatlan - ahhoz, hogy helyet foglalhassunk benne, az elektromos autó-kerékpár felső részét előre kell billenteni.
Mikael Kjellman egy támogatói kampányban kereken 90 000 eurót gyűjtött össze. Szándéka szerint a járgány a lehető leggyorsabban gyártásba fog kerülni.
A "PodRide" prototípusa feltalálóját már most is hűen kíséri a mindennapokban
"EO smart connecting cars": Az összehajtható e-mobil
A városban parkolót találni néha felér egy lottó ötössel. Ezt valószínűleg már a Német Mesterséges Intelligencia Kutató Intézet (DFKI) Robotikai Innovációs Központjának munkatársai is megtapasztalták. Egy azonban biztos: robotizált elektromos autójuk, az "EO smart connecting car" leveszi a vállunkról az előbbi gondot. Ennek az autónak nem probléma az oldalirányú parkolás, a kerekek keresztbe fordítása és a karosszéria kb. 1,80 méter hosszúra történő összehúzása. Így érthető módon a parkolókeresés sem lesz az. Hiszen összehúzott karosszériával az e-autó a legkisebb parkolóhelyre is befér anélkül, hogy a vezető menet közben úgy érezné magát, mintha egy gyufásskatulyába szorult volna. A DFKI azonban ezt az elektromos járművet ennél is több lehetőséggel ruházza fel: Több jármű libasorba össze tud kapaszkodni, és menet közben áramot tud megtakarítani. Ha a lánc egyik tagjának menet közben elfogy az árama, a többiek megosztják vele a saját energiájukat. Az összekapcsolható elektromos autó 65 km/óra maximális sebességgel közlekedik, (egyedi) hatótávolsága maximum 70 kilométer. Egyértelmű, hogy ezt az elektromos robotautót kifejezetten városi közlekedésre tervezték. Az önvezetés lehetőségének és a töltésre használható rugalmas dokkolóállomásoknak köszönhetően az "EO smart connecting cars" járművek minden bizonnyal az elektromobilitás - még ha csak távolabbi - jövőjének részeivé válnak. Ez az elektromos jármű ugyanis a városi közlekedésben résztvevő elektromos autók önvezetési funkcióinak tesztelésére született koncepcióautó, amely elsősorban a jövő folyamatosan növekvő megapoliszainak mobilitási lehetőségeibe hivatott betekintést nyújtani.