Cikkünkből megtudhatod:
- Miért kedvelt az e-robogó és hogyan kíméli a pénztárcát
- Milyen motorteljesítményre van szükséged az élvezetes vezetéshez
- Mire érdemes figyelned az akkumulátor kiválasztásánál
- Milyen extrákat érdemes beszerezni
Való igaz, hogy az elektromos robogó egyelőre átlagosan drágább, mint a benzines - de csak ha a vételárát nézzük. Az alacsony üzemeltetési költségeknek köszönhetően már egy-két éven belül behozhatod vele a beszerzési árát. Hogy miért? Az áram olcsóbb, mint a benzin. Elektromos robogón ülve 100 kilométer - áramszolgáltatótól függően - csupán egyetlen euródba kerül. Ezenkívül a villanymotor előnye a karbantartásnál is megmutatkozik. Hiszen az elektromos robogónak nincsenek gyakori karbantartást igénylő alkatrészei, mint például sebességváltó vagy kipufogó, és olajat sem kell cserélni.
Gemeinsam vorankommen:
Közösen előrébb jutunk: A Volkswagen és a „Niu”, az elektromos robogók specialistája a jövőben együtt dolgozik az új modelleken.
Hatótávolság: városi közlekedésre tervezve
Az Európai Motorgyártók Szövetsége szerint 2018 elején 51 százalékkal nőtt az elektromos robogók iránti kereslet. Az ok, ami az e-robogót közkedveltté teszi: 50-150 kilométeres hatótávolságával kiválóan alkalmas a városi közlekedésre. Munkába igyekszel vagy a belvárosba vásárolni? Az e-robogóval mindez nem gond, ahogy a parkolókeresés sem. A levehető akkumulátornak köszönhetően kényelmesen fel tudod tölteni bármelyik háztartási konnektorról. Ha pedig hosszabb utat tervezel az e-robogóval, egyszerűen vigyél magaddal egy pótakkut. Így a hatótávolságodat további 100 kilométerrel is növelheted.
Az, hogy az elektromos robogó teljesen feltöltött akkumulátorral milyen messze jut, elsősorban attól függ, hogy az akku mennyi energiát képes tárolni. Ez gyártónként és modellenként változó. A hatótávolságot általánosságban csökkenti a nedves úttest, az ellenszél és a hideg. Irányadó értékként: télen az akku teljesítménye 10-20 százalékkal csökkenhet.
Motorteljesítmény: a vezetési élmény az alapfelszereltség része
A villanymotor a vezetési élmény terén is többet nyújt a benzines robogónál. Az első pillanattól kezdve dinamikusabb menetélményben lesz részed. Hogy miért? Mert nem csak egy adott fordulatszám felett, hanem azonnal rendelkezésre áll a teljes nyomaték. Az elektromos robogók szinte minden modelljénél választhatsz a 45 km/órás és a 25 km/órás végsebesség között.
Tipp: Többnyire sík terepen közlekedsz? Akkor bőven elég a 2000 wattos akkumulátorkapacitás ahhoz, hogy jó ütemben haladj előre. 15 százaléknál meredekebb emelkedőkön ennél nagyobb akkumulátorteljesítmény nagyobb élvezetet nyújt. Máskülönben csak vánszorogsz, semmiképpen sem robogsz
Akkumulátortípusok: a lítium toronymagasan veri az ólmot
Ha elektromos robogót vásárolsz, ólom- és lítiumion-akkumulátor közül választhatsz. Az ólomakkumulátor elsőre olcsóbb, és kevésbé érzékeny a hidegre, azonban nehezebb is. Ez pedig csökkenti a hatótávolságot. Ráadásul a memóriaeffektus miatt az ólomakkumulátorok élettartama összességében rövidebb.
Ez a veszély a lítiumakkunál nem fenyeget. Ezenkívül - ha az átlagosan jellemző négy-öt óra teljes feltöltési időt vesszük alapul - utóbbi két-három órával gyorsabban feltölthető, mint az ólomakkumulátor. 70 százalékos töltést akár két óra alatt is el tudsz érni, és a nagyobb hatótávolságot lehetővé tévő praktikus pótakkuk is csak a lítiumion-akkumulátorral felszerelt robogómodellekhez kaphatók. A tartós vezetési élmény érdekében érdemes tehát valamivel több pénzt beruházni, már csak azért is, mert a lítiumakkuk ára folyamatosan csökken, a hatótávolságot pedig ezzel egyidejűleg folyamatosan javítják.
Sicherer Fahrspaß:
Biztonságos vezetési élmény: Minden 20 km/h feletti végsebességű robogónál kötelező bukósisakot viselni.
Kezdő e-robogósoknak: közösségi robogómegosztás
Vásárláson töröd a fejed, és először le szeretnéd tesztelni, hogy milyen elektromos robogóval közlekedni? Ahogy a személyautónál, az elektromos robogónál is léteznek közösségi használatra épülő szolgáltatások. Tipp a kezdéshez: Ne azonnal a reggeli csúcsforgalomnak indulj neki, először tegyél pár kört egy csendesebb utcában vagy egy üres parkolóban. A dinamikus vezetési élmény kezdetben szokatlan lehet. Ne feledkezz meg a sisakról!