A lehető legjobb weboldal élmény érdekében
Ez a weboldal cookiekat használ a lehető legjobb felhasználói élmény érdekében. A webhely további használatával elfogadja a cookiek (alapvető cookiek) használatát. A hozzájáruláson alapuló cookiek (analitikus cookiek, funkcionális cookiek, személyre szabott tartalom cookiek) csak aktiválásuk után kerülnek használatra. Ha hozzájárul a cookiek használatához, az azonosító adatokat partnereink (cookie-szolgáltatók és IT-szolgáltatók) dolgozzák fel. A weboldalért és a cookiek ért a Porsche Hungaria Kft. a felelős. További információ a használt cookiekról és azok kikapcsolásáról az
Minden cookie aktiválása
Zárja be a menüt
Bezárás

Folyamatos növekedés Elektromobilitás Európában:

Folyamatos növekedés Elektromobilitás Európában:

Feltörekvőben az elektromos autók: A McKinsey tanácsadó cég felmérése szerint 2018-ban világszerte több mint 2 millió elektromos autót vásároltak. Így mára már több mint ötmillió elektromos autó közlekedik az utakon, csaknem a felük Kínában. De vajon hol tart Európa?

Cikkünkből megtudhatod:

  • Melyik európai országban közlekedik a legtöbb elektromos autó
  • Mi az e-autók sikerének három legfőbb oka
  • Miért tartozik Norvégia, Nagy-Britannia és Észtország az éllovasok közé
  • Hogyan halad a töltőoszlop-infrastruktúra kiépítése

Elektromobilitás Európában: Folyamatos növekedés

Európában évről évre egyre több elektromos autó közlekedik az utakon. A 2017-es, összesen 97 000 új forgalomba helyezést már 2018 szeptemberében túlléptük. Az év végén az új elektromos autók száma elérte a kerek 100 000-et, ami új rekord és hatalmas siker az elektromobilitás terén, főleg a kezdetek fényében: 2010-ben Európában csupán 700 új forgalomba helyezést regisztráltak.

2018-ban az alábbi három EU-tagállamban helyezték fogalomba a legtöbb új elektromos autót (forrás: Statista):

  1. Norvégia több mint 72 689 regisztrációval
  2. Németország hozzávetőlegesen 67 658 forgalomba helyezéssel
  3. Nagy-Britannia csaknem 59 947 új járművel

Felvillanyozó a tény, hogy Európában évről évre egyre több elektromos autó közlekedik az utakon. Elsősorban Norvégiában, Németországban és Nagy-Britanniában választják az emberek a csendes hajtásmódot. (Forrás: Statista)

Kedvezmények az elektromos autók gépjármű-adójára

Az európai ügyfelek teljesítménytől, formatervezéstől vagy márkától függetlenül három alapvető érvet hoznak fel az elektromos járművek vásárlása mellett:

  1. Az elektromobilitás korszerű. Nem csak a környezettudatos hipszterek akarnak javítani a CO2-mérlegükön. Például a norvég elektromosjármű-vásárlók 29 százalékánál a környezet a fő érv.
  2. Az elektromos autók vezetői egyes európai városokban privilégiumokat élveznek: Amszterdamban például hamarabb jutnak parkolóhelyhez, Oslóban jelenleg a busz- és taxisávban is mehetnek, és így a csúcsforgalomban gyorsabban előre juthatnak.
  3. Számos európai országban magas környezetvédelmi bónusz jár az elektromos autókra. Norvégiában az elektromos autók vásárlóinak nem kell forgalmi adót, regisztrációs adót, sem éves gépjárműadót fizetniük. A fizetős utakat ingyenesen használhatják.

A lehető legnagyobb hatótávolság, az ár, valamint a nagy lefedettségű töltési infrastruktúra mind döntő tényező a elektromobilitás jövőjének szempontjából. (Forrás: Statista)

Norvégiában tömegjelenség az elektromos autó

Norvégia ugyan hivatalosan nem EU-tagállam, gazdaságilag azonban mélyen összefonódik a tagországokkal. Az ötmilliós lakosságú királyság az e-mobilitás éllovasává nőtte ki magát: Norvégiában több elektromos autó közlekedik, mint bármelyik másik európai szomszédnál.

A Norwegian Electric Vehicle Association büszkén írta jelentésében, hogy 2018 végén már majdnem minden második frissen vásárolt autó elektromos hajtású, de legalábbis plug-in hibrid volt (30 százalék tisztán elektromos autó, a maradék 19 százalék plug-in hibrid). A Norwegian Road Federation szerint azonban 2017-ben már 33 025 tisztán elektromos hajtású autót helyeztek forgalomba. Ezzel a kis ország piacvezető lett Európa kontinentális részén az elektromos járművek terén: Az elektromobilitás Norvégiában tömegpiaccá avanzsált.

De Nagy-Britannia még tovább megy, és mint más területeken, például a digitális állampolgárság bevezetésénél, itt is új utakat tapos ki magának. Már 2011-ben bevezették az észt "ELMO" elektromobilitási programot. Maga az észt Szociális Minisztérium 507 elektromos autót szerzett be, és az állampolgárok számára bevezetett egy támogatási programot, hogy ösztönözze az elektromos autók vásárlását, továbbá országszerte megkezdte a töltési infrastruktúra kiépítését. 2016-ban az észt utakon 1100 elektromobil közlekedett, melynek a felét maguk a hatóságok használták. Észtország azonban ennél is vonzóbbá teszi a dolgot állampolgárainak: 2014 óta a kormány az elektromos járművek árát és az otthoni töltőállomás kialakítását 50 százalékkal támogatja.

Észtország még tovább megy, és mint más területeken, például a digitális állampolgárság bevezetésénél, itt is új utakat tapos ki magának. Már 2011-ben bevezették az észt "ELMO" elektromobilitási programot. Maga az észt Szociális Minisztérium 507 elektromos autót szerzett be, és az állampolgárok számára bevezetett egy támogatási programot, hogy ösztönözze az elektromos autók vásárlását, továbbá országszerte megkezdte a töltési infrastruktúra kiépítését. 2016-ban az észt utakon 1100 elektromobil közlekedett, melynek a felét maguk a hatóságok használták. Észtország azonban ennél is vonzóbbá teszi a dolgot állampolgárainak: 2014 óta a kormány az elektromos járművek árát és az otthoni töltőállomás kialakítását 50 százalékkal támogatja.

Az európai töltőállomások kiépítése

Az európai térségben a töltőállomások kiépítése is jól halad. Az EU-ban működő, fenntartható közlekedéssel foglalkozó civilszervezetek ernyőszervezete, a Transport and Environment (T&E) úgy becsli, hogy mindaddig nem szűkül be a töltési kapacitás, amíg minden EU-tagország tartja magát a elektromobilitási célkitűzéseihez.

Az Európai Bizottság ajánlása szerint egy nyilvános töltőoszlopra tíz e-autós kvótával kell számolni. Az Egyesült Királyság már most ennek megfelelően építette ki a töltési infrastruktúráját. Ehhez képest jelenleg európai átlagban hat elektromos jármű jut egyetlen töltőoszlopra. A T&E szerint Franciaországban, Ausztriában és Németországban 2020-ban egy nyilvános töltőoszlopon 15 e-autó fog osztozni. Ez azonban becslésük alapján még mindig jó értéknek számít. A töltőállomások európai hálózatát átláthatóvá tévő alkalmazások és digitális térképek jelentős segítséget nyújtanak. Az elzászi Chargemap startup mobiltelefonos alkalmazásával például bármely sofőr országokon átívelően megtekintheti az útvonalára eső töltőoszlopokat. Ez mindenképpen garantálja a folyamatos utazást az Európai Unióban.

Ideális esetben két töltőállomás között nincs 200 kilométernél nagyobb távolság. Sok európai ország ezért intenzív kiépítésbe kezdett, élükön Norvégiával. (Forrás: EAFO, VCÖ)