**Fékenergia rekuperáció, más szóval lassításkor történő energia visszanyerés, amely nagyban növeli minden elektromos jármű hatótávolságát. Az új Volkswagen ID.4 esetében ez a koncepció maximális hatékonysággal társul.
**Nehéz kérdés: mi történjen, amikor egy elektromos jármű vezetője leveszi a lábát a jobb oldali pedálról és ezzel egy tolóüzemet indít el? Az elektromos meghajtásról gondoskodó motornak ekkor generátorként kell a mozgási energiát elektromos energiává alakítania vagy elektromos energia létrehozása nélkül folytassa útját a jármű, vitorlázásra használva annak lendületét?
A válasz ezekre a kérdésekre nagyban függ a gyártótól és az adott modelltől is. Vannak elektromos járművek, amelyek a tolóüzem során folyamatosan visszanyerik az energiát. Az új elektromos SUV modell ID.4 esetében - csakúgy, mint a kompakt ID.3 modellnél - a Volkswagen egy másik, még hatékonyabb stratégia mellett tette le a voksát: a vitorlázásé az elsőbbség, mert minden energiaátalakítás szükségszerűen magával hozza a veszteséget is. Ez vonatkozik a D fokozatra, amely az autó indulásakor automatikusan aktiválódik.
**Vitorlázás és energiavisszanyerés
**A vitorlázás funkció - amennyiben a vezető korán leveszi a lábát a gázpedálról - kiegyensúlyozott és tervezhető vezetést tesz lehetővé. Amennyiben a vezető erőteljesebben szeretne fékezni, a fékpedált lenyomva aktiválja a fékenergia visszanyerést. Közel 0.25 g erősségig - vagyis a hétköznapokban előforduló fékezési manőverek nagy részénél - az elektromotor végzi egyedül a fékezést, míg az elektromos fékrásegítő csak akkor aktiválja a kerékfékeket, amikor jelentős lassítást igénylő helyzet merül fel. A generátor alapú lassítás és a hidraulikus fékezés közötti átmenet szinte észrevétlenül történik, köszönhetően a kiemelkedően pontos és gyors fék és hajtásrendszer vezérlésnek. Ezek a rendszerek szintén szavatolják, hogy a hátsó kerekek - ahol a fékenergia rekuperáció történik - mindig rendelkeznek a megfelelő mértékű tapadással.
**Hatékonyság szériakivitelben
**Minden ID.4 az alapfelszereltség részeként rendelkezik a prediktív Eco Assistance rendszerével. Ez a navigációs rendszer és a jármű érzékelői által közvetített adatok feldolgozásával kínál eredményes támogatást a vezetőnek a hatékony és zavartalan vezetéshez. Amint az ID.4 egy olyan részhez ér, ahol alacsonyabb sebességgel haladhat - például településeken, kereszteződéseknél vagy kanyarokban - az Eco Assistance jelzi a vezetőnek, hogy vegye le a lábát a gázpedálról. Ettől a pillanattól a rendszer a vezető beavatkozása nélkül biztosítja az optimális vitorlázást és energia visszanyerést. Az autó hasonlóan viselkedik, mint amikor egy előtte lassabban haladó jármű mögé megérkezik.
**D vagy B
**A vezető a kijelző vezetési mód választó billenőkapcsolójának segítségével bármikor átválthat D állásból B (brake - fékezés) állásba. Ebben a módban az ID.4 hajtása szinte mindig visszanyeri a tolóüzem során keletkezett energiát, de addig nem, amíg a jármű meg nem áll. A határt 0.13 g értéknél állították be, amely elégséges a tisztán érzékelhető lassításokhoz, azonban nem elég ahhoz, hogy azt az egyértelmű érzést adja, a gázpedál használata önmagában elegendő a jármű gyorsításához és fékezéséhez. Ez szándékos volt, hiszen a Volkswagen nem szeretné idegesíteni ügyfeleit, a jármű egyik legnagyobb erőssége pedig éppen a jármű könnyed, intuitív működése.
Egyes ID.4 modelleknél a vezetők rendelkezésére áll egy második eszköz a vezetési mód választón túl, hogy a vitorlázás és az energia rekuperáció közötti választást befolyásolják, ez pedig a Plus sport csomag részeként elérhető vezetői profil választás lehetősége. A Sport profil a fékenergia rekuperációt támogatja a D állásban is, de nem olyan mértékben, mint a B állás esetén. Egyes helyezetekben az akkumulátor töltöttségi szintje is szerepet játszik, hiszen teljes töltöttség mellett nem tud több visszanyert energiát tárolni.
**Új típusú SUV
**Sportos, mégis kényelmes közlekedés az ID.4 volánja mögött: feltűnő külső formavilágával egy nagyméretű jármű belterét kínálja, kiegészítve csúcstechnikát képviselő megoldásokkal a vezérlés, a kijelzők, az infotainment és a vezetéstámogató rendszerek területéről. Az ID.4 a Volkswagen első tisztán elektromos SUV modellje és a márka első elektromos világautója. 2020. decemberében hat modell mutatkozik be a világ legnagyobb piaci szegmensében, a kompakt SUV modellek kategóriájában. Az ügyfélkívánságoknak megfelelően 52 és 77 kWh (nettó) közötti akkumulátor kapacitással rendelhető az újdonság, amely akár (WLTP ciklus szerint) 520 kilométeres hatótávolságra is képes. A piaci bevezetésnél az elektromos hajtás erőforrása 125 kW (170 LE) vagy 150 kW (204 LE) teljesítménnyel érhető el, 2021-ben pedig további motorok érkeznek a kínálatba.
**A jövő mobilitása elektromos
**Az ID.3 után az ID.4 a második modell az ID. családon belül. Ez az új, egyedülálló termékcsalád tovább gazdagítja a márka hagyományos modellkínálatát. Az ID. jelölés összekapcsolódott az intelligens formatervezéssel, képviselve az egyéniséget és a jövőbemutató technológiákat. A Volkswagen márka 2024-ig tizenegy milliárd eurót fordít elektromos mobilitásra a Transform 2025+ stratégia részeként.
**A fent említett modellek fogyasztási értékei:
**ID.4: villamosenergia fogyasztás (kWh/100 km) (NEDC ciklus szerint: 16,9 - 16,2 (vegyes); CO2 kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+.
ID.3: villamosenergia fogyasztás (kWh/100 km) (NEDC ciklus szerint: 15,4 - 14,5 (vegyes); CO2 kibocsátás (g/km): 0; hatékonysági osztály: A+..