Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés

Az önvezetés öt szintje

 

Szöveg  Volkswagen AG          Illustrationen Volkswagen AG

 

Az önvezetés öt szintjéről szóló áttekintőnk megmutatja, milyen a jövőbe vezető út. Az önvezető járművek alapvető technológiáját a vezetői asszisztensrendszerek alkotják. A Volkswagent vezetők már most meghatározó funkciókat találnak járművükben a nagyobb kényelem érdekében. És a Volkswagen a SEDRIC¹ modellel bepillantást enged az utolsó, mindent megváltoztató lépésbe.

A jármű fokozatos automatizálása nemcsak nagyobb kényelmet jelent a közlekedésben, hanem elhozza a mobilitás forradalmát. Az önvezető járművek fejlődését öt szinttel mutatjuk be. Számos intelligens segítség közül választhatunk, amelyek támogatják a vezetőket a különböző helyzetekben. Radar- és ultrahangérzékelők rögzítik a közlekedési helyzeteket, multifunkciós első kamera figyeli a sávokat és a közlekedés többi résztvevőjét. Korábban ritkábban találhattunk vezetői asszisztensrendszereket, ma már azonban a legtöbb Volkswagenben alapfelszereltségként elérhetőek.


Egyes szint: Asszisztensrendszerekkel támogatott vezetés

Aki ma Golfot vagy Passatot vezet, már most betekinthet a jövő lehetőségeibe, mivel ezek a járművek már most rendelkeznek az egyes szintű vezetői asszisztensrendszerek technikai előfeltételeivel. Az ACC adaptív sebességtartó automatika nemcsak az előre beállított sebességet tartja, hanem a kiválasztott távolságot is az előtte lévő járműhöz képest. A Volkswagen néhány modelljében az ACC a táblafelismerő rendszerrel összeköttetésben a sebességkorlátozásokra is reagál. Egy radar és egy kamera biztosítja az információkat a rendszernek. A Front Assist vészfékasszisztens is ehhez a kategóriához tartozik. A rendszer akusztikus és optikai jelzésekkel figyelmeztet a lehetséges ütközések előtt és felkészíti a járművet az esetleges vészfékezésre. Amennyiben a vezető vészhelyzetben egyáltalán nem reagál, a baj elkerülése érdekében bekapcsol az automatikus részleges fékezés. Az egyes szintű vezetői asszisztensrendszerek használatával mindig a járművezetőé a felelősség.



Kettes szint: Részben automatizált vezetés

Ennek a szintnek a rendszerei több feladatot vesznek át egyidejűleg. Támogatják a járművezetőt gyorsulásnál, kormányzásnál és fékezésnél. Így például lehetővé teszik a kényelmes haladást a dugóban. A balesetek elkerülése érdekében a rendszerek a határaikon belül kritikus helyzetekben is támogatják a vezetőt. A távirányítású parkolás is ehhez a szinthez tartozik: Okostelefon segítségével a jármű a szűk parkolóhelyekre is bemanőverezik. Vezetés közben a jármű átvállal részfeladatokat; de a kettes szintű, vezetést segítő funkciók használata során is folyamatosan a járművezetőé a felelősség.


Hármas szint: Automatizált vezetés

Technikai szempontból a kettes és hármas szint közötti ugrás a legnagyobb. A vezető ezen a szinten első ízben foglalkozhat más dolgokkal is. A jármű automatikusan képes előzésre, kikerülő manőverekre, gázt adni és fékezni. A rendszer felismeri a határait és a vezetőnek képesnek kell lennie visszavenni a jármű irányítását.



Négyes szint: Teljesen automatizált vezetés

Az ID. család tanulmányautójában megmutatja, mi lehetséges a jövőben a négyes szinten. Az integrált rendszer bizonyos zárt területeken veszi át a tartós irányítást, például az autópályákon.  

 

A négyes szinthez tartoznak az olyan robottaxik, mint a SEDRIC1, amelyek korlátozott közlekedési viszonyok között, például városban teljesen automatizáltan közlekednek. Nincs szükség járművezetőre és az utasok más feladatokkal foglalkozhatnak vagy akár alhatnak.


Ötös szint: Önvezetés

A jövő vízióját, az ID.VIZZION¹ modellt kormány nélkül alkottuk meg. Újradefiniáltuk a jármű belső terét. Használhatjuk a szabadidő kialakítására vagy megfelelő digitális funkciókkal akár munkahelynek is. Az ötös szintű járművek önállóan mozognak a közlekedés egészében. Környezetfelismerés, folyamatos hálózati kapcsolat és okos Car-to-Car kommunikáció révén az egyéni indulástól a szabadon választott cél eléréséig nem szükséges járművezető.


Megjelenés: 2019 február

¹ A járművek a sorozatgyártott járművekhez hasonló tanulmányautók.

2 Az áttekintés megfelel az egyestől az ötös szintig terjedő, SAE/BASt/VDA szerinti szokásos felosztásnak. Különösen hangsúlyos az asszisztensektől (egyes és kettes szint) az automatizálásig (hármas szinttől) terjedő átmenet és az ezzel együtt járó vezetési felelősség a német jogi környezetben.

Ez is érdekelheti: