Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés

Az elektromos autók szervizelése:

Soha többé olajcsere


Az elektromos autók ápolása és karbantartása eltér a klasszikus belső égésű motorral rendelkező járművekétől: nincsenek gyújtógyertyák, nincs kipufogó, nincs sebességváltó. Ez időt és pénzt takarít meg. Ugyanakkor természetesen ezen gépkocsik esetében is fontos a rendszeres karbantartás.

 

Miről olvashatunk ebben a cikkben?
- Miért csak ritkán kell szervizbe vinni az elektromos autókat
- Mik a különbségek az elektromos autók, valamint a benzines és dízel gépjárművek karbantartását illetően
- Mit kell tenni azért, hogy minél csekélyebb mértékű legyen a kopás
- Mire kell figyelni a szerviz partner kiválasztásakor

 

Az elektromos autókban az eltérő meghajtás miatt egyszerűen nincs szükség a hagyományos motorok számos alkatrészére. Ide tartoznak pl. a motor következő alkatrészei: levegőszűrő, üzemanyagszűrő és olajszűrő, motorhűtés és gyújtógyertyák, de olyan kopóalkatrészek is, mint a kipufogórendszer vagy a tengelykapcsoló. Maga a motor tulajdonképpen nem igényel karbantartást, mivel az elektromos autók kopó-csúszó érintkező nélküli váltakozó áramú szinkron motorral működnek. Továbbá az elektromos autók sebességváltó nélküliek. Tehát: a kevesebb alkatrész kevesebb karbantartási költséget is jelent.

Kevesebb alkatrész, kevesebb karbantartás

A rendszeres karbantartásra szoruló alkatrészek közé tartoznak például a fékek. Egy elektromos jármű azonban kevésbé veszi igénybe a fékeket, ezért ritkábban is kell őket cserélni. Ez többek között a rekuperáció miatt van. Ez azt jelenti, hogy a jármű fékezésekor a mozgási energia elektromos energiává alakul át, amit a jármű visszanyer. A rekuperációnak motorfék-hatása is van, így a fékrendszer nincs kitéve akkora igénybevételnek, és nem használódik olyan gyorsan, mint a belső égésű motorral rendelkező járművek esetén. Emellett a kormányt, a klímaberendezést, a kerekeket és a gumiabroncsokat kell ellenőrizni. Az ellenőrzéseket a belső égésű motorokkal rendelkező járművekéhez hasonló időközönként kell elvégezni.

Az elektromos autó karbantartása során nem kell foglalkozni a belső égésű motorok tipikus alkatrészeivel, helyettük más különleges alkotórészek kerülnek fel a karbantartandó alkatrészek listájára. Ilyen alkatrész az akkumulátor, amit szemrevételezéssel ellenőriznek: az általános karbantartás részeként átnézik a töltőcsatlakozót és a kábelcsatlakozásokat , továbbá megvizsgálják az akkumulátor állapotát.

Fontos az akkumulátor

A legtöbb elektromos jármű Li-ion akkumulátorral felszerelt. Aki igazán jót akar az akkumulátorának, az hosszú ideig nem engedi a jármű töltöttségi szintjét 20 százalék alá csökkenni. A szintén Li-ion akkumulátorral működő okostelefonokhoz hasonlóan az elektromos autók akkumulátorának élettartamát is befolyásolja a feltöltésük módja. A váltakozó árammal - pl. a háztartási csatlakozóaljzatról - töltés előnyösebb, mint az egyenárammal való feltöltés a gyorstöltő állomásokon. Mivel az akkumulátor a jármű legdrágább alkatrésze, megéri az áramtárolóval minden alkalommal gondosan bánni.

Továbbá még egy kopóalkatrészt szem előtt kell tartaniuk az elektromos motorral rendelkező járművek tulajdonosainak: a gumiabroncsot. Az elektromos járművek forgatónyomatéka induláskor jelentősen nagyobb a legtöbb egyéb járművénél. Ha rendszeresen előfordul magas forgatónyomaték, sérül a gumiabroncs profil. A mérsékelt elindulás tehát kifizetődőbb. A gumiabroncsok vásárlásakor és karbantartásakor érdemes figyelni az elektromos autók különleges igényeire.

35 százalékkal kevesebb karbantartási költség a belső égésű motorokhoz képest

Bár az elektromos autók rendszeres ellenőrzése során bizonyos pontok esetében felmerülnek a hagyományos belső égésű motorok ellenőrzésétől eltérő kívánalmak is, az IFA ("Institut für Automobilwirtschaft") német autóipari kutatóintézet beszámolója alapján elmondható, hogy az elektromos járművek karbantartási és javítási költségei 35 százalékkal alacsonyabbak egy belső égésű motorral szerelt autóval összehasonlítva. Az "IFA" és a "DEKRA" közös aktuális tanulmányának becslése szerint az elektromos autók összköltsége - beleértve a vásárlást, áramot, a rendszeres karbantartást és javítást - már 2020-ban 3,2 százalékkal alacsonyabb lesz a belső égésű motorral rendelkező autók összköltségéhez képest, és ebbe még nem számolták bele a környezetvédelmi támogatást vagy az ingyenes töltés lehetőségét.

Aki átvizsgálásra viszi elektromos járművét, alapvetően bármilyen szervizműhelyt felkereshet, ahol az átvizsgálást a gyártó utasításai szerint végzik el. Nagyfeszültségű rendszereken azonban csak arra képzett üzemekben és a megfelelő berendezéssel rendelkező szervizműhelyekben végezhetnek munkálatokat. A járművön történő munkavégzés megkezdése előtt a szerelőnek ellenőriznie kell a felmerülő munkálatok problémamentes elvégzése érdekében, hogy a nagyfeszültségű rendszer valóban feszültségmentes-e. Alapvetően érvényes szabály: aki szakmailag képzett szervizműhelyt keres fel az esedékes karbantartás elvégzésére, biztos lehet benne, hogy ott minden előírt feltétel teljesül.

Golf 1.4 TSI BMT 110 kW kombinált üzemanyag-fogyasztás (l/100 km): városon belül 6,3 / városon kívül 4,5 / kombinált 5,1; kombinált CO2-kibocsátás (g/km): 118; hatékonysági osztály: B