Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés

A tökéletes elektromos hang nyomában. 

 

Írta: Philip Bittner    Fényképezte: Volkswagen Aktiengesellschaft

 

2019 júliusától kötelező lesz egy hangjelző rendszer beépítése az elektromos járművekbe. De hogyan biztosítható, hogy egy elektromos jármű hangja biztonságosan és elfogadhatóan érzékelhető legyen más közlekedők számára is? Ellátogattunk a Volkswagennél dolgozó elektromoshang-szakértőkhöz.

Nagy a hangzavar a kültéri zajkibocsátási tesztpályán a Volkswagen wolfsburgi üzemében. Ennek oka nem az elsuhanó autók, hanem a közelben lévő élővilág. Számos vadlúd pihen meg déli vándorlása közben és kezd hangos gágogásba itt a folyamatvíz-tárolók partján, amelyek közvetlenül a 600 méter hosszú bemutató tér mellett találhatók. "Most nem lenne egyszerű a mérés" - mondja nevetve dr. Ingo Hapke, a Volkswagen akusztikai csapatának vezetője. Jó, hogy mára már mindent bedobozoltak vagy a mérőgépek merevlemezeire mentettek és a 2019 végén debütáló ID. Neo prototípusa a védőponyva alatt pihen. 

 

Az elektromos ID. család leendő tagja számtalan kört rótt le nem sokkal ezelőtt. Az akusztikai szakértők újra és újra áthajtottak az autóval a zajszintmérési ponton, amely mikrofonállványokkal felszerelve a pálya közepén kapott helyet. Nem a mostani elektromos járművekre jellemző csendességgel, hanem egy, még titkos hang kíséretében, de ez később már elválaszthatatlan lesz az ID.-től.

 

Új elektromos hang az EU-rendelet értelmében.

Ennek oka egy új EU-rendelet, amely 2019. július 1-jétől lép hatályba. A rendelet előírja, hogy minden új hibrid és tisztán elektromos járműbe kötelező beépíteni egy hangjelző rendszert (AVAS) a többi úthasználó védelme érdekében. Számos előírásnak kell megfelelni. Ahogy a rendeletben is fogalmaznak a "hangnak folyamatosnak" kell lennie a jármű sebességének megfelelően. A gyalogosoknak vagy kerékpárosoknak fel kell ismerniük az elektromos jármű hangja alapján, hogy az gyorsít vagy éppen fékez. Tolatáskor a folyamatos hangjelzés elegendő. Az EU-rendelet a járműtől való távolság alapján meghatározza a hang erősségét, valamint az esetleges frekvenciaváltókat is. 20 km/h-s sebességtől az hangerősségi szint lassan csökkenni kezd, hiszen a guruló gumiabroncsok hangja elég hangos, így külön hangjelzés nem szükséges.

 

Dr. Ingo Hapke vezeti az akusztikai csapatot a Volkswagennél.
A kültéri zajszintmérési csarnokban a Volkswagen akusztikusai üzemeltetési feltételek mellett tesztelhetik a kifejlesztett elektromos hangokat. Görgős járműfékpad segítségével 300 km/h-s sebességet is lehet szimulálni. A zajszintmérő szakértők az elektromos hang kölcsönhatását vizsgálják a jármű egyéb kibocsátott hangjaival. A legfontosabb szempont a jogszabályi előírásoknak való megfelelés.

De milyen legyen egy elektromos Volkswagen hangja a jövőben? "Barátságos és könnyed" - válaszolja Hapke. És természetesen összetéveszthetetlenül legyen Volkswagenre jellemző. Persze az egyes járműmodellek hangjai eltérnek egymástól. Az ID. kiemelkedik a tömegből. A zajszintmérő szakemberek pontosan ezt akarják nyomatékosítani munkájukkal. A fejlesztés során Ingo Hapkénak és csapatának az arany középutat kell megtalálniuk a jogszabályi megfelelőség és a kellemes, valamint jellegzetes hang között.

 

Milyen a jövő elektromos járművének hangja?

Egyikük egy okleveles gépészmérnök, Michael Wehrmann, aki 2011 óta dolgozik hangtervezőként a Volkswagennél. "Az e-up! és e-Golf esetében, amelyek már most rendelkeznek opcionális elektromos hanggal, a belső égésű motorok hangja felé tendáltunk" - meséli Wehrmann. Az ID. család esetében viszont egy teljesen másfajta hangzást kell elérnünk: a jövő elektromos hangját. "Számomra fontos, hogy a hang egy folyamatosan működésben lévő gépre emlékeztessen, akár csak egy nagy ventilátor" - mondja Ingo Hapke. Igazi kihívást jelent a Volkswagen szakértőinek az, hogy az olyan emberi érzéseket és benyomásokat, mint a barátságosság és könnyedség, az akusztikusok nyelvére is lefordítsák. "Többet foglalkozunk a tonalitással, durvasággal, harmóniával, világossággal és sötétséggel" - magyarázza Wehrmann.

 

Az akusztikusok filmekből merítenek ihletet a jövő hangjának fejlesztésére, például a Csillagok háborújában látható fogathajtóversenyből vagy hétköznapi forgalmi zajokból, például a villamos hangja, vagy éppen a természetből. "A hangforrások lehetnek már eredetileg is mesterségesen előállítottak, de származhatnak valódi felvételekből is" - taglalja Wehrmann, aki mérési adatokat, hangszermintákat és szintetizátorokat használ a hang megtalálásához.


A kültéri zajszintmérési csarnok szigetelésével minimálisra csökkenthető a hangvisszaverődés. Ez a helynek olyan egyedülálló tulajdonságokat kölcsönöz, mint a rendkívül alacsony akusztikai szint, amely lehetővé teszi a pontos méréseket.
A Volkswagen hangtervezője, Michael Wehrmann saját maga által fejlesztett CarSoundDesigner szoftver segítségével a jövő elektromos hangját komponálja. Egy laptoppal, kormánnyal és gázpedállal máris meg tudja a hallgatni a hangot a tesztet megelőzően.

Entwicklung am Laptop - Messung am Fahrzeug.

De egy elektromos hang nem csupán egy forrásból szól. A hangtervezőként dolgozó Wehrmann a laptopján komponálja meg számos hangszer segítségével, akárcsak egy zenedarabot. Erre a célra kifejlesztette saját szoftverét, a CarSoundDesignert. Ennek segítségével a jármű működése közbeni hangot is képes szimulálni. Wehrmann munkaállomása néha olyan képet fest, mintha az ott dolgozó egész nap csak videójátékozna. Hiszen a hangtechnikus a CarSoundDesignert többek között egy gázpedál és kormány segítségével működteti, akárcsak egy autóversenyzős játékban. A szoftvernek köszönhetően Wehrmann jármű nélkül is meghallgathatja a hangokat, értékelni tudja a hangminőséget és képes előrevetíteni, hogy az erősségi szintet meg kell-e majd emelni az egyéni frekvenciatartományokban. A számítógépes program az akusztikai karosszériatulajdonságokat is magába foglalja, amelyeket már korábban pontos mérésekkel meghatároztak. További egyeztetés céljából a wolfsburgi gyártelep egyik nagyon különleges helyszínére tartunk, a kültéri zajszintmérési csarnokba.

 

Amint a páncéltermeknél is használt 50 cm vastag ajtó becsukódik mögöttünk, a fülünk egyből megérzi a különbséget. Ez a körülbelül 23 méter hosszú, 19 méter széles és 6 méter magas csarnok valahogy más. A mennyezetet és a falakat hangszigetelő anyagokkal borították, ezáltal a hanghullámok visszaverődése minimális. Egy leheletnyi nyomás érzékelhető a dobhártyán. Határtalan csend.


A jövő elektromos járműveinek hangja barátságos és könnyed, valamint összetéveszthetetlenül a Volkswagenre jellemző.


A terem közepén egy görgős járműfékpad található, amely segítségével 300 km/h-s sebességet is lehet szimulálni. A Volkswagen akusztikusai ennek segítségével fejlesztik tovább a számítógépen megalkotott hangot. Hiszen itt tudják ellenőrizni, hogy ötleteik egyáltalán megvalósíthatóak-e a járművön. Ehhez például egy állványon lévő mikrofonokat helyeznek el a jármű előtt és mögött, amelyeket középen nagy odafigyeléssel kifaragott fából készült elválasztó tárcsa választ el. Mindezt azért, hogy reprodukálhassák a járókelők sztereóhallását. Egy emberi felsőtestet formáló műanyag bábu is helyet kap a tesztjármű utasülésén. Mesterséges fülei vannak és emiatt pontosan fel tudják mérni, hogy milyen a hangzás a járműben ülők számára. "A kültéri zajszintmérési csarnokban zajló munka fontos fejlesztési lépcsőfok. Azonnal reagálhatok a mérésekre, módosíthatok a CarSoundDesignerben, felülírhatom őket a jármű vezérlőberendezésén és újból ellenőrizhetem" - mondja Michael Wehrmann.

 

Számtalan mérés a végleges hang megtalálásáig.

Mérés, tesztelés, majd további fejlesztés, és kezdődik minden elölről. A tökéletes elektromos hang utáni kutatás időigényes munka, amely nem kizárólag objektív méréseken alapul. Számtalan alkalommal az akusztikai szakértők maguk futtatják a teszteket és hagyatkoznak saját hallásukra és tapasztalatukra, önkéntesek segítségével tesztelik az effekteket és tesztelik a közlekedők reakcióit a különböző hanghatásokra. "Természetesen az időjárás is nagy szerepet játszik a munkánkban" - folytatja Ingo Hapke. Például a latyakos utak sokkal erősebben verik vissza a hanghullámokat, ám a hó elnyeli őket. De a Volkswagen akusztikusainak a több elektromos jármű között kialakuló kölcsönhatást is figyelembe kell venniük. Nem alakulhat ki interferencia a járművek hangjai között, hiszen az kellemetlen helyzethez vezetne. "Egyszerre dolgozunk a számítógépen és az autón is - éppen ezért izgalmas egy akusztikai szakértő munkája" - meséli Ingo Hapke, miközben egy kis telephelyi furikázásra invitál minket.

A tökéletes hang kifejlesztéséhez különböző mérési módszerek szükségesek. A két mikrofon egy fából készült elválasztó tárcsához van rögzítve ezzel szimulálva a sztereóhangzást, ahogy egy emberi érzékelné.

Megjelent: 2019. március

Fontos megjegyezni az 1999/94/EK irányelv módosított változatával összhangban: további információk az új személygépkocsik hivatalos tüzelőanyag-fogyasztási adatairól és hivatalos, specifikus CO2-kibocsátásáról a "Tájékoztató az új személygépkocsik tüzelőanyag-fogyasztásáról, CO2-kibocsátásáról és energiafelhasználásáról" című EU-útmutatóban találhatók, amely térítésmentesen elérhető minden márkakereskedésben, valamint Németországban a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Strasse 1, D-73760 Ostfildern címen, és a www.dat.de oldalon. 

Golf GTE Kraftstoffverbrauch in l/100km: 1,8 - 1,6 (kombiniert); Stromverbrauch in kWh/100 km: 12,0 - 11,4 (kombiniert); CO₂-Emission in g/km: 40 - 36 (kombiniert); Effizienzklasse: A+
e-Up! villamos-energiafogyasztás:  11,7 kWh/100km  (kombinált); CO₂-kibocsátás: 0 g/km (kombinált); energiahatékonysági osztály: A+
e-Golf villamos-energiafogyasztás:  14,1-13,2 kWh/100km  (kombinált); CO₂-kibocsátás: 0 g/km (kombinált); energiahatékonysági osztály: A+

Ez is érdekelheti: