A Volkswagen-csoport erős első félévet könyvelhet el: forgalom- és nyereségnövekedés
A Volkswagen-csoport rekordszámokkal folytatta nyereséges növekedését 2018
első félévében a szállítás, a forgalom és a (különleges hatások nélküli) nyereség
terén. A január és június közötti időszakban a csoport forgalma 115,3 milliárd
euróról 119,4 milliárd euróra nőtt a megelőző időszakhoz képest. A különleges
hatások előtti működési eredmény 8,9 milliárd euróról 9,8 milliárd euróra nőtt,
habár a dízelválság miatt egy 1,6 milliárd eurós költség jelentkezett a második
negyedévben. A különleges hatások nélküli eladásból származó működési hozam 7,7-ről
8,2%-ra nőtt. A csoport adózás utáni nyeresége az első hat hónapban 2,1%-kal 6,6
milliárd euróra nőtt a megelőző hasonló időszakhoz képest. "A Volkswagen-csoport a
forgalom és a nyereség erőteljes növelésével sikeresen teljesített az év első
felében. Több gépjárművet is szállítottunk, mint bármikor korábban" - kommentálta
az első hat havi eredményeket Dr. Herbert Diess, a Volkswagen AG vezérigazgatója.
"Mindazonáltal nem ülhetünk a babérjainkon, mert nagy kihívások várnak ránk a
következő negyedévekben - különösen az új WLTP (világszinten összehangolt
könnyűgépjármű-vizsgálati eljárás) vizsgálati eljárásra való áttérés kapcsán. A
növekvő védővámrendszer is nagy kihívásokat jelent a világszerte egységesített
autóipar számára."
2018 első felében a Volkswagen-csoport 5,5 millió gépjárművet
szállított le vásárlóinak. Ez 7,1 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló
időszakához képest. Diess vezérigazgató: "A növekedés azt bizonyítja, hogy a
csoport márkái által piacra dobott számos új modell elnyerte a vásárlóink szívét.
Az elkövetkező hónapokban mindent megteszünk azért, hogy világszerte megháláljuk
ügyfeleink bizalmát. Határozott célunk, hogy a Volkswagen-csoportot iparágunk
vezető vállalatává alakítsuk át a jövedelmezőség, az innovációs erő, a
fenntarthatóság és a vevői elégedettség szempontjából."
A kínai vegyesvállalatok eredményei nem szerepelnek a csoport forgalomra és
működési eredményre vonatkozó számadatai között. Az árfolyamok negatív hatásai
ellenére, az ezeknek a vállalatoknak tulajdonítható működési eredmény részesedése
január és június között 2,3 (2,1) milliárd euró volt. A kínai vállalatok
elszámolása tőkemódszerrel történik és tükröződik a csoport pénzügyi
eredményében.
Az új WLTP (világszinten összehangolt könnyűgépjármű-vizsgálati eljárás), a
flottacél CO2-kibocsátás elérése és az elektromos kampány várható költségei
ellenére, a csoport - a különleges hatások nélkül - tartja a tervet erre az évre. A
Volkswagen-csoport előjelzése szerint a forgalom 5 százalékkal nagyobb lesz, mint
az előző évi adat, az eladásból származó működési eredmény (a különleges hatások
nélkül) pedig 6,5 és 7,5 százalék között alakul.
"Az év első fele megmutatta, hogy a csoport szilárd működési és pénzügyi alapokkal
rendelkezik" - mondta Frank Witter, a csoport igazgatótanácsának a pénzügyekért és
informatikai rendszerekért felelős tagja. "Bár, ahogy azt már néhányszor
említettük, fel kell készülnünk az év második felére, különösen a WLTP
miatt."
Az autós üzletág nettó likviditása
Az autós üzletág nettó
likviditása június végére 26,3 milliárd euróra nőtt. Ez 10,7 százalékos emelkedést
jelent a korábbi év hasonló időszakához képest. Az első félév kutatási és
fejlesztési költségei megfelelnek az előző évi szintnek, míg a kutatás és
fejlesztés aránya, januártól június végéig lecsökkent 6,6 (6,9) százalékra. Az
autós üzletág eszközberuházása elérte a 4,4 milliárd eurót, így az eszközberuházás
forgalomaránya az üzletágon belül közel változatlan 4,3 (4,2) százalék
maradt.
Márkák és üzletágak
2018 első hat hónapjában a Volkswagen
Személyautók forgalma az előző évhez képest 7,7 százalékkal, 42,7 milliárd euróra
nőtt. A különleges hatások nélküli működési eredmény 2,1 (1,8) milliárd eurót tett
ki. A nagyobb darabszámok és a kisebb előállítási költségek pozitív hatással voltak
az eredményre. Ezt azonban ellensúlyozta a nagyobbb elosztási költség, többek
között a selejtezési prémium és az új termékekre vonatkozó előzetes kiadások,
különösen a villamosítási kampány végrehajtása kapcsán. A dízelválság a különleges
hatások -1,6 milliárd eurós változását hozta.
2018 első félévében az Audi márka forgalma 31,2 (30,0) milliárd euróra nőtt.
Különösen a nagyobb darabszámok, a hatékonyságból származó előnyök és az előrelátó
árfolyam-gazdálkodás segített a működési eredmény 2,8 (2,7) milliárd euróra
növekedésében. Az Audi márka fő pénzügyi teljesítménymutatói tartalmazzák a
Lamborghini és Ducati márkák eredményeit is.
A ŠKODA jelentési időszakban elért 9,2 milliárd eurós forgalomnövekedése 5,1
százalékos növekedést jelent az elmúl évhez képest. Az árfolyamváltozások negatív
hatásai és az új modellek nagyobb előzetes költségei miatt a működési eredmény 4,5
százalékkal 821 millió euróra csökkent, míg a darabszámok növekedése és a költségek
optimalizálása pozitív hatással volt az eredményre.
A SEAT márka forgalomnövekedése 5,8 milliárd eurónál állt meg, ami 14,5 százalékkal
nagyobb, mint az előző év hasonló időszakában elért eredmény. A működési eredmény
62,7 százalékkal, 212 millió euróra nőtt. A pozitív darabszám, az ár és a modellmix
hatása jelentősen meghaladta az új modellek előzetes költségeit és az
árfolyamváltozás káros hatásait.
A Bentley márka 757 (867) millió eurós forgalma kisebb 2017 hasonló időszakához
képest. A működési eredmény -80 (13) millió eurón áll, ami főleg a kisebb eladási
darabszámoknak, az új Continental GT késői bevezetésének és az árfolyamváltozások
káros hatásainak köszönhető.
A Porsche Automobile 11,2 (10,8) milliárd eurós forgalommal forgalomnövekedést
generált 2018 első félévében. A Porsche Automobile működési eredménye 0,4
százalékkal 2,1 milliárd euróra nőtt, főleg a mix pozitív hatásainak
köszönhetően.
A Volkswagen Haszonjárművek forgalma 6,7 százalékkal nőtt az idei év első hat
hónapjában, amivel 6,3 milliárd euróra nőtt. A működési eredmény 26,7 százalékkal
567 millió euróra nőtt, főleg a darabszámoknak, a modellmix pozitív hatásainak, a
jobb árpozícionálásnak és az anyagköltségek optimalizálásának köszönhetően.
A Scania márka forgalma 6,5 (6,3) milliárd eurót ért el, ami nagyobb, mint a
2017-es év azonos időszakában elért eredmény. A 684 (673) millió eurós működési
eredmény is növekedést jelent az előző évhez képest. A költségnövekedést
ellensúlyozták a nagyobb darabszámok, a kedvező árfolyamváltozások és a fejlődő
pénzügyi szolgáltatások iparág is.
2018 első félévében az MAN Haszonjárművek forgalma 5,8 (5,3) milliárd euróra nőtt.
A működési eredmény 258 (193) millió euróra nőtt a darabszámokkal összefüggő okok
miatt.
Az MAN Power Engineering üzletág 1,6 (1,6) milliárd euró forgalmat ért el 2018
januártól júniusig terjedő időszakában. A működési eredmény 68 (73) millió eurót
tett ki.
2018 első felében a Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások működési eredménye 5,7
százalékkal javult, így elérte az 1,2 milliárd eurót, ami főleg az üzleti
növekedésnek és a jobb árréseknek köszönhető.
Kilátások 2018-ra
A 2018-as egész évre vonatkozóan a csoport
a vásárlói kiszállítások mérsékelt növekedését várja az előző évhez képest a
Volkswagen-csoport ügyfelei számára, a folyamatos kihívásokat rejtő piaci
környezetben. A mostani pénzügyi év kihívásai főként a gazdasági helyzetből, a
növekvő versenyből, az árfolyamváltozásokból és a dízelválságból adódnak. Az
Európai Unióban bevezettek egy sokkal időigényesebb vizsgálati eljárást is a
személyautók és a könnyűhaszonjárművek CO2-kibocsátásának és
üzemanyag-fogyasztásának mérésére (WLTP).
A Volkswagen-csoport forgalma várhatóan öt százalékkal növekszik majd az előző
évhez képest. A különleges hatások nélküli eredmény a fogalomhoz képest pedig 6,5
és 7,5 százalék között várható. Előreláthatóan a különleges hatások nélküli
működési eredmény a forgalomhoz képest kissé csökken majd a csoport tervezett
értékeihez képest.