Sikeres 2017-es üzleti év: a Volkswagen márka következetesen folytatja modell- és innovációs offenzíváját
Sikeres 2017-es üzleti évre tekint vissza a Volkswagen márka: összesen 6,23
millió járművet értékesített, forgalmát 80 milliárd euróra növelte. A különleges
hatások előtti üzemi eredmény öt év után első ízben ismét nőtt, a 3,3 milliárd euró
a legmagasabb eredmény 2012 óta. Az árbevétel-arányos nyereség (a különleges
hatásokat nem számítva) az előző évi 1,8 százalékról 4,1 százalékra nőtt. Ezzel a
Volkswagen márka a 2017-re kitűzött célokat mind
túlteljesítette.
"Megmutatta a Volkswagen és a
munkatársak erejét a 2017-es esztendő. Sikeresen megfordítottuk a trendeket, és
minden területen egyértelműen versenyképesebbé váltunk. A TRANSFORM 2025+
stratégiánk megvalósítása jól halad, és érezhető eredményeket hoz. A munkavállalók
és a vállalat között kötött Zukunftspakt megállapodástól a szabadidő-autók
offenzíváján át egészen a regionális stratégiákig minden kezdeményezés hozzájárult
a Volkswagen kedvező irányú fejlődéséhez. Ezt a lendületet kihasználjuk majd, és
stratégiánk megvalósításának tempóját 2018 során is fokozzuk" - mondja Dr. Herbert
Diess, a Volkswagen Személyautók márka igazgatótanácsának elnöke.
Az összes jelentős pénzügyi mutató javult
Az elmúlt évben összesen 6,23 millió járművet adott át ügyfeleinek
a márka - ez 4,2 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Golf, a
Tiguan és a Polo jóvoltából a márka három típussal képviselteti magát a világ tíz
legnagyobb példányszámban eladott személyautói között. A legnagyobb növekedést a
Volkswagen a szabadidő-autók piacán érte el: A Tiguan az előző évhez képest
összesen 200 ezerrel több példányban talált gazdára, így összesen 720 ezer kelt el
tavaly. Az USA piacán elérhető Atlas, és a kínai piacon kínált testvére, a
Teramont, már néhány hónappal a piaci bevezetést követően túlteljesítették a
várakozásokat. A 2017 ősze óta elérhető T-Roc iránt is nagy a kereslet. Így mára
minden hetedik eladott Volkswagen egy szabadidő-autó, és ez az arány 2020-ra 40
százalékra emelkedik majd.
A márka termékei iránti erős kereslet jóval nagyobb forgalmat eredményezett.
Körülbelül nyolc százalékkal emelkedett az előző évi - a strukturális
változtatásokkal összhangban módosított - értékről, így elérte a 80 milliárd
eurót.
Pozitívan alakult a márka nyeresége is: A különleges hatások előtti üzemi eredmény
(EBIT) nagyjából 77 százalékkal, 3,3 milliárd euróra nőtt. Hasonlóképpen jelentős
arányban, 4,1 százalékra nőtt a működés árbevétel-arányos nyeresége is. E
tekintetben a márka eredetileg 2,5-3 százalékos célt tűzött ki a 2017-es évre, majd
évközben az előrejelzést kicsivel e fölé emelte. A dízeltéma különleges hatásai a
2017-es évben a működési eredményt 2,8 milliárd euróval terhelték (2016: 5,2
milliárd euró).
A szabadidő-autók offenzívája és a Zukunftspakt a működési
eredmény legfontosabb növelői
Az eredmények pozitív alakulása mögött a legfőbb okok a nagyobb
darabszám, valamint a jobb termék kínálat voltak. Ezenkívül a gyártási költségeket
is sikerült csökkenteni. Itt különösen a Moduláris Keresztmotoros Platformra
(Modularen Querbaukasten, MQB) való összpontosítás fizetődött ki. A 2017-es évben a
kiszállított járművek 40 százaléka alapult az MQB padlólemezen, ez nagyjából a
duplája a 2015-ös aránynak. A következő években ez a pozitív fejlődés tovább
gyorsul majd. Az állandó költségek a már megkezdett termékoffenzíva ellenére
összességében csupán kis mértékben emelkedtek.
Az üzemi tanács és a vállalat megállapodása, a Zukunftspakt jelentős mértékben
hozzájárult a fokozott versenyképességhez. A kidolgozott intézkedések 2020-tól
évente 3,7 milliárd euró mértékű pozitív hatással bírnak majd az eredményre, ebből
csupán Németországban 3,0 milliárd eurót realizálnak majd. Az elmúlt évben már
megkötötték mind a 9200 szükséges nyugdíjkorhatár előtti részmunkaidős szerződést,
amelyek fokozatosan 2020-ig lépnek majd életbe. A németországi telephelyek
termelékenységét is sikerült fokozni. A Wolfsburg (Tiguan és Touran), Emden,
Salzgitter és Kassel üzemek összességében az átlagnál nagyobb mértékben erősödtek e
tekintetben.
Régiók: a trendfordító tervek hatása
Az elmúlt üzleti évben a régiók is fontos sikertényezőt jelentettek. Így a
Volkswagen mindegyik nagy régióban növelte a piaci részesedését, piaci helyzetét a
kifejezetten az adott régióra fejlesztett típusokkal erősítette meg. Az Amerikai
Egyesült Államokban a Volkswagen márka 2013 óta először növelte kiszállításait
(+5,2 százalék), miközben a teljes piac zsugorodott. Oroszországban (+20,4
százalék) és Brazíliában (+19,7 százalék) a márka két számjegyű növekedést
realizált. Kínában a Volkswagen márka a kiszállításait 5,9 százalékkal fokozta, így
a világon első márkaként szállított ki egyetlen piacra 3 milliónál több
járművet.
Herbert Diess: "Az irány helyes. A jobb eredménnyel a márka jelentős
mértékben hozzájárul a teljes konszern sikeréhez. Ám most még mindössze a
kezdeteknél állunk. A fő tevékenységünk további fejlesztéseivel megerősítjük az
alapokat, hogy a Volkswagen márkát 2025-ig az elektromobilitás terén a világon
vezetővé tegyük."
Elektromos offenzíva: új e-mobilitási igazgatósági részleg
Az elektromos offenzívája kezdetének előkészületeit 2018-ban tovább erősíti a
Volkswagen. Az újonnan alapított e-mobilitási igazgatósági részleggel, Thomas
Ulbrich vezetése alatt, a márka összefogja az összes villamosítási törekvését, és
egyúttal ezt a központi jövőtémát igazgatótanácsi szinten kezeli.
A Volkswagen márka 2020-tól tervezi a Moduláris E-hajtáslánc Platform (Modularen
E-Antriebs-Baukasten, MEB) padlólemezre épülő tisztán elektromos meghajtású új
generációs járművek bevezetését. Az ehhez kapcsolódó előkészületek a tervek szerint
haladnak. Így a márka a Zwickau városában található üzemet nagyságrendileg
egymilliárd euró beruházással az e-mobilitás európai kompetenciaközpontjává építi
ki, és az összes MEB járművet itt építi majd az európai piacra. A jövőben naponta
1500 villanymotoros, az MEB padlólemezen alapuló személyautó készül itt. További
vezető gyárak kialakítását tervez még a márka Kínában és Észak-Amerikában. Az
elektromos autók új nemzedékének gyártása így a három nagy régióban szinte
egyszerre futtatható fel.
Az I.D.-család első képviselőjeként 2020-ban kerül majd piacra a Volkswagen I.D.
típus. Ezt rövid időközökkel követi majd többek között egy villanymotoros
szabadidő-autó - az I.D. CROZZ - és az I.D. BUZZ - a jövőbeli Bulli. Az I.D.
VIZZION koncepcióval a Volkswagen csupán néhány nappal ezelőtt nyújtott betekintést
az I.D.-család várható zászlóshajójába. A tanulmányautó egyértelművé teszi az MEB
kínálta hatalmas lehetőségeket. Ráadásul a járművek köré a Volkswagen egy átfogó
ökoszisztémát is kiépít, amely a töltőoszloptól a "zöld" áramon keresztül egészen a
digitális szolgáltatásokig terjed. Így az elektromos autókra való átállás a lehető
legegyszerűbbé és legvonzóbbá válik.
"Az e-Golf iránti jelentős kereslet mutatja, hogy a villanyautók egyre nagyobb
mértékben terjednek. Amikor a műszaki tartalom és az ár megfelelő, akkor az
ügyfelek szívesen átülnek. Az I.D.-családdal a villamosítás élére állunk majd" -
tette hozzá Diess.
Tervek 2018-ra: tovább nőnek a kiszállítások, a bevétel és
a nyereség
Jól indította a 2018-as üzleti évet a Volkswagen Személyautók.
Január és február hónapok során a márka világszerte több mint 940 ezer személyautót
szállított ki, ezzel 6,5 százalékkal múlta felül az előző év azonos időszakát.
Különösen a hazai piacon, Németországban mutat egyértelműen felfelé a trend: 13,3
százalékkal nőttek az eladások.
Az év további részében a Volkswagen márka folytatja a növekedő tendenciát, és
tovább növeli majd a kiszállításokat, a bevételt, valamint a nyereséget. A
szabadidő-autós offenzíva többek között a Touareg új generációjával ér el új
csúcspontot. A Volkswagen a 2018-as év végén a T-Cross jóvoltából egy teljesen új
szegmensbe lép be. Ezenkívül az idei évre négy új, kifejezetten a kínai piacra
szánt szabadidő-autó bevezetését tervezi a márka.
A márka a folyó üzleti évben tovább dolgozik majd a nyereségességén. A Zukunftspakt
megegyezésben foglalt intézkedések a németországi telephelyek termelékenységét
további 7,5 százalékkal növelik majd. A régiókban is további pozitív fejlődéssel
számol a Volkswagen, különösen Észak-Amerikában, Brazíliában és
Oroszországban.
Azonban a fokozott versenyképességet ebben és a következő években még érezhetően
nagyobb terhelések ellensúlyozzák - többek között az új WLTP fogyasztásmérési
szabványra való átállás, a teljes flotta szén-dioxid-kibocsátása kapcsán kitűzött
célok elérése, valamint az elektromos offenzíva felfuttatása kapcsán. Ám ezen
visszatartó hatások ellenére a Volkswagen márka célként tűzte ki, hogy az
árbevétel-arányos nyereséget ezen a szinten tartja, illetve lehetőség szerint
tovább növeli. A 2018-as üzleti évre ezért a működés árbevétel-arányos nyeresége
szempontjából 4,0-5,0 százalékos célt határozott meg. Az értékesítéshez kapcsolódó
bevételek tekintetében 10 százalékos növekedés a terv idénre. A fent leírt nehezítő
körülmények ellenére a márka megerősíti, hogy 2020-ra továbbra is a közelmúltban
4,0-5,0 százalékra megemelt árbevétel-arányos nyereség a cél.
"A TRANSFORM 2025+ stratégiával elindultunk a Volkswagen jövőjének biztossá tétele
útján. Az erős kezdés után most tovább folytatjuk ezt a tempót. Villamosítási
stratégiánk teljes mértékben a tervek szerint halad. Ha tartjuk az eddigi ütemet,
akkor a 2018-as év is jó év lesz a Volkswagen számára, és sikerül a márka hosszú
távú átalakítása" - folytatta Herbert Diess.
A Volkswagen márkáról - Valóra váltjuk a jövőt
A Volkswagen Személyautók a világ több mint 150 piacán van jelen és 14 ország több mint 50 termelési helyszínén gyártja járműveit. A Volkswagen 2017-ben 6,23 millió gépkocsit készített, termékei között olyan "bestsellerek" is szerepelnek, mint a Golf, a Tiguan, a Jetta és a Passat. A Volkswagen jelenleg világszerte mintegy 198 ezer, több mint 7700 tagú kereskedelmi hálózata pedig 74 ezer munkatársat foglalkoztat. A Volkswagen következetesen kívánja előmozdítani az autógyártás fejlődését. Az elektromos mobilitás, az okos mobilitás (Smart Mobility) és a márka digitális átalakulása egyaránt a jövő stratégiai fontosságú, alapvető témakörei közé tartozik.