MOIA – A mobilitási szolgáltatások vállalata a Volkswagen-csoporton belül
• Önálló társaság berlini székhellyel
• A MOIA a kapcsolat az autó és a mobilitás új világa
között
• Testre szabott szállítási megoldások
• 2025-re vezető pozíció mobilitási
szolgáltatóként
A londoni Tech Crunch Disrupt technológiai konferencia alkalmával december
5-én a Volkswagen-csoport hivatalosan is bemutatta új mobilitási szolgáltatási
vállalatát. A MOIA az autógyártó a hosszú távon fenntartható mobilitás világszinten
vezető szolgáltatóvá való átalakulásának következetes végrehajtását segíti. "A MOIA
révén a mobilitás új formáit szeretnénk jobban megértetni, a jövőben még vonzóbbá
tenni, illetve a mainál jóval átfogóbb módon és a legsokrétűbb igényekre is
testreszabottan kínálni. Még ha a jövőben nem is rendelkezik majd mindenki saját
autóval, a MOIA révén nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy mindenki - így vagy úgy -
vállalatunk ügyfele lehessen" - jelentette ki Matthias Müller, a Volkswagen-csoport
igazgatótanácsának elnöke.
Az autóipar rohamos átalakuláson megy keresztül. A hagyományos autós üzletággal
párhuzamosan innovatív, digitális hálózatokban működő mobilitási szolgáltatások
kínálnak dinamikus növekedési potenciált. A MOIA Európa legnagyobb autógyártója a
vállalatcsoporton és márkákon átnyúlóan teremti meg jövőbeni sikerességének
feltételeit a mobilitás világában. Sőt, 2025-re a Volkswagen-csoport már forgalma
meghatározó részét kívánja ezen új üzletágában realizálni.
"A MOIA önálló vállalat a Volkswagen-csoporton belül, amely mobilitási
szolgáltatásait önállóan vagy városokkal és a már meglévő közlekedési rendszerek
partnereként fejleszti és értékesíti. Ezzel párhuzamosan a vállalatcsoport márkái
továbbra is kínálják specifikus szolgáltatásaikat. Középtávon a mobilitási
szolgáltatások világszinten is vezető vállalatává kívánunk fejlődni, s ennek
érdekében a legjobb elméket és technológiai start-up cégeket szeretnénk megnyerni
magunknak" - hangsúlyozta Ole Harms, a MOIA elnök-vezérigazgatója.
A Volkswagen-csoport új vállalata berlini székhellyel működik, ahol a kezdeti
időszakban mintegy 50 fős csapat dolgozik, ám a tervek szerint e létszám 2017
végéig rohamosan nő majd. "Berlin metropolisza tökéletes helyszín egy olyan
jövőorientált és innovatív vállalat számára, mint a MOIA, ugyanis itt megtalálhatók
azon kreatív elmék és start-up cégek, akikre nagy szükségünk van új üzletágunk
felépítéséhez. A MOIA révén igazolni szeretnénk, hogy a Szilícium-völgyön túl is
elképzelhetők innovatív mobilitási megoldások" - magyarázta Ole Harms. A MOIA
további fontos németországi helyszíne Hamburg. A Volkswagen-csoport már az idén
ősszel három évre szóló stratégiai mobilitási partneri együttműködésben állapodott
meg a Hanza-várossal, hogy a nagyvárosi mobilitást még környezetkímélőbb,
biztonságosabb megbízhatóbb és gazdaságosabb módon alakítsa ki. Az ebből az
együttműködésből származó ismeretek és tapasztalatok a MOIA jövőbeni európai
projektjeiben is megjelennek. A MOIA mindezeken túl a Volkswagen-csoport részeként
világszerte támaszkodhat a vállalatcsoport tizenkét márkájának termékeire és
innovációs erejére, illetve infrastruktúrájára is.
A MOIA cégvezetésének tagjai Ole Harms (CEO), Dr. Frank Dilger (CFO) és Robert
Henrich (COO), akik 2017. január 1-től kezdik meg munkájukat. Tanácsadó funkcióban
egy testület is segíti a MOIA vezetőségét, amelynek élén Thomas Sedran, a
Volkswagen AG konszernstratégiai igazgatója áll. "Az ügyféligényekkel együtt az
autós üzleti modell is jelentősen változik. A világ nagyvárosi agglomerációiban
mind erősebb az autótulajdonlástól a megosztott, illetve az igény szerinti
mobilitás felé irányuló trend. A jövőre szóló "TOGETHER - Stratégia 2025" programja
alapelemeiként ezért a Volkswagen-csoport új mobilitási és digitális
szolgáltatásokat fejleszt, hogy e területen is világszinten vezetővé válhasson" -
emelte ki Thomas Sedran.
Egyéni mobilitás mindenki számára - ez a MOIA feladata, mégpedig kényelmesen,
gombnyomásra, megfizethető áron és akár saját autó birtoklása nélkül is. A
legnagyobb lehetőséget első lépésben a mobiltelefonos alkalmazás segítségével
kínált utazásszervezés (Ride Hailing) területe kínálja. A Gett vállalatban, az
utazásszervezés e világszerte vezető közvetítőjében szerzett részesedése révén a
Volkswagen-csoport máris jó úton halad az új mobilitási koncepció kialakítása felé.
A Gett-alkalmazás felhasználói már ma is világszerte több mint száz városban
rendelhetnek meg kényelmesen, egyszerű gombnyomásra utazásokat, illetve szállítási
és logisztikai szolgáltatásokat. "A Gett vállalattal közösen egyértelműen
meghatározott növekedési stratégiát követünk Európában - röviddel ezelőtt
indítottuk el a vállalatcsoport három márkájával a vonzó járműcsomagokat kínáló,
első közös kezdeményezést, mégpedig Moszkva feltörekvő piacának autóvezetői
számára. Belátható időn belül további piacok is követik majd" - mondta Ole
Harms.
Ezzel párhuzamosan a MOIA a másik, azaz a pooling nagy üzleti területére is
összpontosít. A cél itt mobiltelefonos alkalmazással igénybe vehető, saját pooling
szolgáltatások - más néven connected communting - kifejlesztése. Olyan átfogó
szállítási megoldásokról van szó, amelyek az egyéni és a közösségi közlekedést
egyaránt gazdaságosabbá és hatékonyabbá tehetik. Ezzel nagyban megelőzhetők a
felesleges egyszemélyes utak és jobban kihasználható a rendelkezésre álló utak
infrastruktúrája. E megközelítés a városhatárokon túlnyúló forgalomra összpontosít,
s az első kísérleti projektek a tervek szerint még 2017 során elindulhatnak.