70 éve gördült le az első VW Beetle a wolfsburgi üzem gyártósoráról
- A Volkswagen limuzin tömeggyártása röviddel 1945 karácsonya után indult,
és a polgári járműgyártás új időszakának kezdetét jelentette
Nem sokkal a II. világháború lezárását követő első, 1945-ös karácsony után
gördült le a gyártószalagról az első Volkswagen Type 1, amelyből később Beetle
néven több, mint 21 millió darab talált gazdára. 1945 végéig azonban mindössze 55
jármű készült el. A sorozatgyártás elindítása egy igencsak spontán vállalkozás
volt, a következő hónapok működését pedig az alapanyag hiánya hátráltatta. Az első
járművek azonban így is a remény szimbólumai voltak, egy brit irányítás alatt
működő járműgyártó új kezdetének jelképei.
A II. világháború 1945-ös lezárásáig mindössze 630 darab készült a 'KdF-Wagen'
néven ismert népautóból. A mai Wolfsburg területén kialakított modern üzemet
beolvasztották a német hadiiparba, amely így többségében hadianyaggyártásra állt
át. Az üzemet 1945. április 11-én foglalták el az amerikai csapatok, a 6000
dolgozót foglalkoztató gyár felügyeletét a brit katonai kormány vette át.
1945. augusztus 22-én egy frissen kinevezett főtiszt, a 29 éves Ivan Hirst őrnagy
vette át az üzem vezetését és rögtön 20 000 járműre kapott megbízást, ezzel is
biztosítva a gyár és munkatársak jövőjét, elkerülve az üzem leszerelését és
felszámolását. A járművek többségében a szövetséges hatalmak számára készültek
illetve a vidéki területek egészségügyi ellátásának biztosítását szolgálták. Az
1946-47-es években a gyártás maradt a havi 1000 darabos szinten. Ez a szám csak az
1948-as valutareform után kezdett emelkedni, köszönhetően a magánszemélyek egyre
növekvő keresletének.
A Volkswagen brit gyökerei mind a mai napig érezhetőek maradtak. A britek
vezetésével vált az üzem polgári járműgyártóvá és kezdett az autók minőségére
fókuszálni. Kiemelt figyelmet kaptak az ügyféligények továbbá az ő nevükhöz fűződik
a kereskedői hálózat létrehozása is, amely 1948-ra lefedte Németország mindhárom
nyugati zónáját. Az 1947 októberében elindult export a nemzetközi porondra lépés
első mozzanata volt. Alig hat hónappal a háború lezárása után, 1945 novemberében
megtartották az üzemi tanács első választását, amellyel a gyáron belül megjelent a
munkavállalók képviseletének demokratikus intézménye.
Amikor a Volkswagenwerk GmbH vállalat 1949 októberében német kézbe került, vezető
pozícióból vághatott neki a német gazdasági csodaként emlegetett útnak.
"A Volkswagen igen szerencsés helyzetben volt, hogy a strapabíró limuzin
segítségére volt a brit katonai kormánynak adminisztratív feladatainak ellátásában
illetve hogy Ivan Hirst személyében a megfelelő ember került a vállalat élére. Az
éles eszű pragmatista egy eszmét teremtett a vállalat és annak dolgozói számára,
ahol a brit katonai személyzet és a német munkások egyaránt motiváltan dolgoztak,
hogy a romokban heverő vállalatot sikeres piacorientált szervezetté fejlesszék. -
nyilatkozta Dr. Manfred Grieger, a Volkswagen AG vállalattörténeti kommunikációért
felelős vezetője. "Ő tudta, milyen minőséget képvisel egy Volkswagen limuzin és
képes volt azt megalkotni."
A Beetle kulcsfontosságú szerepet töltött be a háború utáni Németországban a
demokrácia és a mobilitás fejlődésében, ezt követően pedig számos más országban is
otthonra talált, mint Németország pozitív megítélését segítő, meghatározó
nagykövet. A Beetle utolsó gyártási helyén, a mexikói Pueblában 2003 júliusában
fejeződött be a termelés. Több, mint 21 millió legyártott darabbal a Beetle
autóipari ikonná vált. Milliók rajonganak érte, egyedi formáját bárhol a világon
felismerik.