Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés

Connected Car:

A jövő autója kiválóan működik hálózatban


A konnektivitás - az ember, a gépkocsi és a környezet közötti kapcsolat - nem csak egy újabb műszaki megoldás. A jövőben a teljes közlekedésünkre rá fogja nyomni a bélyegét. A hálózatba kötött autó fokozott menetkényelmet, nagyobb biztonságot és egyre inkább személyre szabható vezetési élményt ígér a felhasználóknak.

 

Cikkünkből megtudhatod:
- Mit tud a hálózatba kötött autó
- Miért fog össze az IT- és a járműgyártó ipar a Connected Car sikeréért
- Mi rejtőzik az IoT, a V2V és a V2X kifejezések mögött
- Mikor lesz az autonóm vezetés a mindennapok része


Egy hétfő reggel 2024-ben. Beszállsz az autódba, és a jármű jó reggelt kíván neked, emlékeztet az aznap esedékes találkozókra és az előtted álló hét legfontosabb naptárbejegyzéseire. Ezt követően megkérdezi: "Szeretnéd valamivel kiegészíteni?". Te pedig így felelsz: "Most nem. Lehet, hogy ma délután átkerül egy időpont, akkor majd még módosítanunk kell az útvonaltervet." Az autód alaposan odafigyelt: "Egy kicsit feszültnek tűnik a hangod. Ez hibás döntésekhez vezethet a közlekedésben vagy a munkád során. Ma jobb lenne, ha különösen vigyáznál magadra."

Sci-finek tűnik? Pedig nem az. A legtöbb ember ismeri például az Alexa vagy a Siri beszédfelismerő rendszert, ezek pedig viharos sebességgel fejlődnek. Olyan cégek, mint a Beyond Verbal pedig már kifejlesztették azt a szoftvert, amely az emberi hang hangsúlyai és hangszíne, valamint a szóválasztás alapján képes elemezni a hang tulajdonosának lelki állapotát.

Hogy mit jelentenek ezek a fejlesztések a hálózatba kötött autón belüli konnektivitás jövőjére nézve? A választ nem csak magában a Connected Carban kell keresnünk, hanem az okostelefonban is. Ez a mobilkészülék a modern ember legtermészetesebb kísérője. Már ma is több okostelefon van a világon, mint ember, és ezen a rengeteg telefonon három millió alkalmazás érhető el. Minden okostelefon a tulajdonosa egyéni érdeklődési körét tükrözi vissza.

Az az okos tehát, aki autógyártóként az okostelefonhoz való kapcsolódás lehetőségét keresi, azzal szimbiózist teremt, és az interneten keresztül a telefon nyújtotta lehetőségeket az automobilitás világára szabja.

Azonban a gyártók saját maguk is fejlesztenek innovatív megoldásokat a Connected Carhoz. Szorosan együttműködnek a szoftverfejlesztőkkel és a technológiai cégekkel, hogy ügyfeleiknek teljeskörűen integrált, tökéletesen egyedi járművet tudjanak kínálni, amely Connected Carként új dimenziókba emeli a vezetési élményt.

A Volkswagen Passat műszaki frissítéseinek köszönhetően az autót például már az okostelefonnal is ki lehet nyitni és el lehet indítani. Az MIB3 moduláris infotainment platform gondoskodik arról, hogy a Passat a vezető kérésére folyamatosan online maradjon. A rendszerbe okostelefonos alkalmazások is integrálhatók. A hosszú távú tervek szerint a rendszer a "Volkswagen We" platformnak köszönhetően minden személyes járműbeállítást a felhőben fog gyűjteni, és azok egyik járműről a másikra átvihetők lesznek.

Függetlenül attól, hogy elektromos járművekről vagy vezető nélküli rendszerekről, modern érzékelők használatáról vagy WiFi-hotspotokhoz és telematikai szolgáltatásokhoz való kapcsolódásról beszélünk, a járműipar fejlesztési központjaiban jelen pillanatban is formálják a hálózatba kötött járművek jövőjét. Ennek során nem ritkán szövetkeznek az IT-ipar és az autógyártás nagyjai. A Microsoft és a Volkswagen például közösen fejleszti ki azt az autóipari felhőt, melyen keresztül a Volkswagen valamennyi digitális szolgáltatása elérhető lesz az interneten keresztül. Ezen felül a vállalat a telematika, valamint a jármű és a felhő közötti adatátvitel terén is a Connected Carba integrálható új megoldásokon dolgozik.


Az új Passat a moduláris infotainment platform harmadik generációjával (MIB 3), a vezető elé beépített 11,7 colos kijelzővel kialakított digitális műszerfallal és egy központi infotainment képernyővel van felszerelve. A digitális asszisztensnek köszönhetően a navigáció, a telefon és a rádió hangbevitellel vezérelhető: „Szia Volkswagen”.

A hálózatba kötött járművek esélyei

A konnektivitás többet jelent az ember és az autó kapcsolatánál. A járművek egymás közötti kommunikációja is fejlődni fog. Már ma is több Internet-of-Things-eszköz (IoT) im (dolgok internetje, rövidítve: IoT) van használatban, mint okostelefon, ezeket pedig a Connected Caron belül még átfogóbban lehet majd használni. Az úgynevezett Vehicle-to-Vehicle Connectivity (jármű-jármű kapcsolat, rövidítve: V2V) keretén belül ezek a járműrendszerek már egymással "beszélgetnek". Automatikusan megosztják azokat az adatokat, amelyek a sebességről, az aktuális közlekedési helyzetről vagy az úttest jellemzőiről adnak információt. Ezáltal a jövőben a hálózatba kötött autók baleseteket, dugókat és károkat is megelőzhetnek.

A Vehicle-to-everything technológia (jármű-bármi technológia, rövidítve: V2X) még egy lépéssel tovább megy, melynek révén a Connected Car a jövőben a közlekedési lámpákkal is tud kommunikálni, a kútról való tankolást vagy az töltőoszlopról való áramtöltést pedig automatikusan elvégzi - természetesen az online fizetést is.

Eljön az önvezető autók kora

Már nem sokat kell várnunk a konnektivitás részét képező autonóm vezetés áttörésére. Az első nagy autógyártók nemrégiben bemutatták teljesen önvezető, hamarosan sorozatgyártásba kerülő járműveikről készült tanulmányaikat. Az autógyártás egyértelműen megadta az alaphangot: Az autonóm vezetés hamarosan a mindennapok része lesz. Pusztán technológiai oldalról nézve a vezető nélküli vezetés már most is lehetséges, kizárólag a vevők általi elfogadottság indokolja az apránként történő bevezetést. Tehát már csak idő kérdése, de egy biztos: a jövő előbb-utóbb elérkezik.