Döntés a vállalat új stratégiájáról – a Volkswagen Csoport a hosszú távon fenntartható mobilitás világszerte vezető szolgáltatójává kíván válni

2016-06-21

•    A "TOGETHER - Stratégia 2025" mentén a vállalat történetének legnagyobb szabású átszervezését jelentették be - középpontban az alaptevékenység átalakítása és új jövedelemforrások feltárása
•    Nagy elektromos offenzíva a tervekben: 2025-ig több mint 30 új elektromos modell, éves szinten két-hárommillió darabos értékesítési cél
•    Az akkumulátortechnika, a digitalizáció és az automatizált vezetés a vállalatcsoport új fő fejlesztési területei
•    Átalakuló főegység-üzletág
•    A mobilitási megoldások új üzletágának gyors kiépítése
•    Milliárd euróban kétszámjegyű jövőbeni beruházások, amelyek forrásául a vállalatcsoport-szerte foganatosított hatékonyságnövelési és portfolió-optimalizálási intézkedések szolgálhatnak
•    A cél 2025-ig a vállalatcsoport forgalomarányos működési nyereségének 7-ről 8 százalékra, az autós üzletág tőkearányos nyereségének 15 százalék fölé emelése
•    A Volkswagen márka nyereségességének és hatékonyságának növelése a vállalatcsoport elé kitűzött célok elérésének alapvető feltétele
•    Matthias Müller, az igazgatótanács elnöke: "A Volkswagen-csoport szervezettebbé, hatékonyabbá, innovatívabbá, ügyfélközelibbé, és hosszú távon fenntarthatóbbá válik - miközben következetesen a nyereséges növekedésre összpontosít"

A Volkswagen-csoport meg kívánja teremteni annak lehetőségét, hogy a jövő mobilitásának világában is tartósan sikeressé, valamint a hosszú távon fenntartható mobilitás világszerte vezető szolgáltatójává válhasson. E céljai elérése érdekében az igazgatótanács a felügyelő bizottság egyetértésével hozta meg döntését a jövő "TOGETHER - Stratégia 2025" programjának elindításáról. Ezzel az igazgatótanács egyben a Volkswagen-csoport története legnagyobb szabású átszervezésének is zöld utat adott. Az új vállalati stratégia mélyreható döntések, illetve konkrét kezdeményezések egész sorát foglalja magában, miközben alapvetően a hosszú távon fenntartható jövő biztosítását és a nyereséges növekedést célozza. Mindezt a program az autós alaptevékenység átfogó átalakításával, a mobilitási megoldások új üzletágának gyors kiépítésével, a hatékonyság jelentős növelésével, valamint az innovációs erő fokozásával, illetve a vállalkozói szemlélet és tevékenység vállalaton belüli erősítésével kívánja elérni.

"A Volkswagen márkáival és termékeivel mindig is emberek millióinak életét igyekezett könnyíteni és gazdagítani, szerte a világon. Célunk e sikertörténet folytatása és aktív részvétel az elkövetkező generációk mobilitásának alakításában. Alapvető feltétele ennek, hogy - a dízel témakör súlyos problémáit követően - tanuljunk korábbi hibáinkból, pótoljuk veszteségeinket és nyitott értékközpontú, alapjaiban az integritásra épülő vállalati kultúrát honosítsunk meg" - jelentette ki Wolfsburgban, az új vállalati stratégia bemutatása alkalmával Matthias Müller, az igazgatótanács elnöke.

"TOGETHER - Stratégia 2025' programja keretében a Volkswagen-csoport szervezettebbé, hatékonyabbá, innovatívabbá, ügyfélközelibbé, és hosszú távon fenntarthatóbbá válik - miközben következetesen a nyereséges növekedésre összpontosít. Tartósan szeretnénk minden részvényesünk számára értéket produkálni. Ez csakis együtt, munkatársainkkal, ügyfeleinkkel, részvényeseinkkel és üzleti partnereinkkel közösen és társadalmi, illetve a környezet iránti felelősségünk teljes tudatában sikerülhet" - folytatta Matthias Müller.

A "TOGETHER - Stratégia 2025" szolgál keretként és támogatásul a Volkswagen-csoport tervezett továbbfejlesztéséhez, amely során autógyártóból a hosszú távon fenntartható mobilitás világszerte vezető szolgáltatójává kíván előlépni. A programot a vállalatcsoport márkáinak megfelelő stratégiái egészítik ki, amelyeket lépésről-lépésre dolgoznak ki az elkövetkező hónapok során. A részletes, márkákra és működési egységekre lebontott, konkrét intézkedésekkel és pénzügyi célokkal megfogalmazott stratégiai programot a Volkswagen az év végéig tervezi bemutatni.

Mindez a Volkswagen márka "jövőmegállapodását" is magában foglalja, amelyen a márka vezetése és üzemi tanácsa már június eleje óta dolgozik. Lényege a hatékonyság, a termelékenység és a nyereségesség jelentős növelése a versenyképesség és a foglalkoztatás biztosítása, valamint a termékek és termelési helyszínek jövőbeni beruházásainak finanszírozása érdekében. Tekintettel e márka a Volkswagen-csoporton belüli kiemelt jelentőségére, a vállalatcsoport számára megfogalmazott célok elérésében is kulcsszerepet tölt be.

Az alaptevékenység átalakítása

A június 16-án alapelemeiben bemutatott, új vállalati stratégia első alappillére a Volkswagen autós alaptevékenységének átalakítása, vagyis annak mélyre ható átszervezése a mobilitás korszaka szellemében. Ennek keretében a Volkswagen határozottabban szétválasztva kívánja pozícionálni a vállalatcsoport márkáit, modell- és hajtásrendszer portfólióját pedig a legvonzóbb és legnagyobb növekedést ígérő piaci szegmensekre való tekintettel tervezi optimalizálni. Emellett a ma mintegy 340 különböző modellváltozatot tartalmazó termékkínálatát a regionális piacok és ügyféligények figyelembevételével következetesen a nyereséges növekedés követelményeinek megfelelően alakítja át.

A járművek és hajtásrendszerek tekintetében a Volkswagen különös hangsúlyt fektet az elektromos mobilitásra, ahol a vállalatcsoport átfogó termékoffenzívát indít. Összesen több mint 30 tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modell (BEV) érkezik a piacra. Az ilyen járművek aránya a vállalat becslései szerint ekkorra akár a 25 százalékot is elérheti majd a személygépkocsik világpiacán. Saját BEV-modelljei értékesítésére a Volkswagen-csoport két-hárommillió darabos volument jelez előre 2025-re, ami az akkorra várt teljes értékesítése mintegy 20-25 százalékát tenné ki.

A Volkswagen emellett a nyereséges növekedésre történő átállás keretében főegységeinek modulrendszerű koncepcióját is átdolgozza, ily módon is mérsékelve a fejlesztés és a gyártás komplexitását, illetve növelve a hatékonyságot és még jobban kiaknázva a rendszer kínálta üzemgazdasági előnyöket. A jövőben is folytatódik a különösen vonzó és nagyjelentőségű piacokon már bevezetett regionális növekedési stratégia. Ennek kapcsán a vállalat megerősíti korábban már bejelentett, Észak-Amerikára vonatkozó növekedési és beruházási, illetve további kínai bővítési terveit. Ennek keretében a Volkswagen-csoport régióbeli partnereivel közösen kívánja feltárni az úgynevezett economy-szegmens, vagyis a kedvező árfekvésű alapmodellek különösen Ázsiában meghatározó piaci kategóriája kínálta lehetőségeket. Az erről szóló tárgyalások már előrehaladott stádiumban zajlanak.

Új fejlesztési területek

Az autós alaptevékenység átalakításának további alapvető iránya új fejlesztési és tevékenységi területek kiépítése. Ennek szellemében a vállalatcsoport önállóan kívánja biztosítani a szükséges forrásokat a jövő automatizált vezetés és mesterséges intelligencia témaköreihez. A cél saját fejlesztésű, versenyképes műszaki megoldás (Self-Driving System, SDS) megvalósítása az évtized végéig.

Tekintettel az elektromos üzemű járművek elkövetkező évek során rohamosan bővülő piaci és értékesítési volumenére a Volkswagen-csoport az akkumulátortechnikát is új fejlesztési területként jelöli meg. Ennek szellemében alapos megfontolás tárgyává teszi azon stratégiai lehetőségeket is, amelyeket az ehhez kapcsolódó nyereségpotenciál kiaknázása és az akkumulátortechnika új fejlesztési területté való kiépítése jelenthet.

Vállalkozói szemlélet és tevékenység

Az alaptevékenység átalakítása terén mindezeken túl a vállalkozói szemlélet és tevékenység a teljes vállalatcsoporton belüli következetes támogatása is fontos szerephez jut. Ennek az egyes márkák új modellsorozat-szerkezetének fokozatos bevezetésén túl mindenekelőtt a főegységek üzletágának átszervezése is része, amely jelenleg a világ 26 helyszínén mintegy 67 ezer dolgozónak ad munkát. A megfelelő tevékenységeknek minden márkára kiterjedően következetesen összefogva és stratégiailag átszervezve kell folyniuk. A főegységek üzletágának átszervezésétől a versenyképesség és a hatékonyság növekedése várható, a jövő olyan nagyjelentőségű témaköreihez való hozzájárulás mellett, mint például az elektromos mobilitási offenzíva.

A Volkswagen-csoport nem csupán a személygépkocsik, hanem a haszonjárművek körében is eltökélten kívánja fejleszteni a jövő meghatározó témáit. Haszonjármű-üzletága - amelyet jelenleg a Scania, az MAN és a Volkswagen Haszonjárművek márkái alkotnak - számára a vállalatcsoport a továbbiakban is megerősíti a globális vezető pozíció célkitűzését. A Volkswagen Truck & Bus többmárkás gyártóként a teljes időszak során a szakma legnyereségesebb vállalataként kell, hogy működjön, meghatározó jelenléttel a világ minden fontos régiójában.

E célok egyfelől a haszonjármű-márkák közötti jóval szorosabb együttműködés, másfelől a teljes csoport összesített teljesítményének növelése és világméretű jelenlétének kiépítése révén érhetők el. Ebben az új üzleti modellek is meghatározó szerepet játszanak. Középtávon az üzletág haszonjármű gyártóból mindinkább intelligens szállítmányozási megoldások szolgáltatójává fejlődhet.

A pénzügyi szolgáltatások az új stratégiai irány mentén is meghatározó bevételi forrás, illetve márkái sikerének alappillére marad a vállalatcsoport számára.

"A járművek fejlesztése, gyártása és értékesítése, illetve az ezekhez kapcsolódó pénzügyi szolgáltatások a jövőben is meghatározóak maradnak a Volkswagen-csoport számára, a ma bejelentett átszervezéssel azonban alaptevékenységünk arculatát is meg tervezzük változtatni. Így kívánjuk biztosítani, hogy közép- és hosszú távon e területeken is megőrizzük vezető pozíciónkat. Ennek során a Volkswagen-csoport hagyományaival összhangban mindvégig felelősségteljesen és együttműködő szellemben járunk el, egy ilyen mélyreható átalakulás ugyanis csakis együttes erővel sikerülhet" - folytatta Matthias Müller, az igazgatótanács elnöke.

Mobilitási szolgáltatások a növekedés további hajtóerejeként

A "TOGETHER - Stratégia 2025" program második alappillére az alaptevékenység átalakítása mellett a mobilitási megoldások piacokon átívelő üzletága. Az új egység önállóan építi fel illetve szerzi be az ügyféligényekre összpontosító ajánlatokat, alapvető és kiindulási témaköreként közlekedési szolgáltatások igény szerinti közvetítésével, az úgynevezett Ride Hailing lehetőségével. A későbbiekben e központi téma köré olyan további szolgáltatások is csoportosulhatnak, mint a robotaxi, a carsharing vagy a transport-on-demand. A Ride Hailing területén a Volkswagen-csoport már május végén megtette első lépéseit, jelentős beruházással indítva stratégiai együttműködést a Gett on-demand mobilitási szolgáltatóval.

A Volkswagen mobilitási megoldások új üzletágával egy rohamosan bővülő piacon 2025-ig már milliárd euró nagyságrendű forgalmat tervez lebonyolítani.

Az alaptevékenység átalakítása, illetve a mobilitási szolgáltatások új részlege számára egyaránt elengedhetetlen, hogy a Volkswagen tovább növelve még szélesebb alapokra állítsa hagyományosan jelentős innovációs erejét. A vállalatcsoport minden területen és márkájánál szorgalmazza a digitalizációt és a jövőben az eddigieknél is nagyobb mértékben épít a partneri együttműködésekre, a vállalati akvizícióra és a Venture-Capital-Investment területére. Az érdekeltségi körök kiválasztása a jövőben központilag zajlik, hogy a lehető leghasznosabbnak bizonyuljanak a vállalatcsoport és márkák számára.

Jelentős hatékonyságnövelés

A jövő témakörei számára a teljes vállalatcsoportra kiterjedően milliárd euróban kifejezve kétszámjegyű beruházási összeget irányoznak elő a "Stratégia 2025" keretében. Ennek forrásai biztosítása érdekében elsősorban az Operational Excellence, a működési eredményesség jelentős javítása szükséges a vállalatcsoport minden részlegén és tevékenységében. Ennek megfelelően szakmabeli összevetésben - s különösen a Volkswagen márka esetében - jelentős hatékonysági tartalékok tárandók fel, amelyek az autós üzletág teljes értékteremtési láncolatára kiterjednek, a terméktervezéstől a beszerzéseken és a gyártáson át, egészen az értékesítésig.

A Volkswagen-csoport 2025-ig konkrétan 6 százalékos értéket kíván elérni autós üzletágában a forgalomhoz viszonyított tárgyieszköz-beruházásokban. A kutatás-fejlesztési kiadások hatékonyságát is jelentősen javítani kell, ez esetben 6 százalékra mérsékelve a vonatkozó mutatót, az elmúlt évek során a forgalomhoz viszonyítva jelentősen megnövekedett általános értékesítési és adminisztrációs költségeket pedig 12 százalék alá kell csökkenteni. Összességében a Volkswagen-csoport - a 2015-ös gazdasági év pénzügyi mutatói alapján - a hatékonyságnövelés eredményeképpen a nyereségességi potenciál jelentős éves bővülésével számol. A vállalat-, márka- és üzletág-szinten szükséges intézkedések pontos meghatározása az elkövetkező hónapok során várható.

A meglévő márka- és részesedésportfolió optimalizálása további forrásként szolgálhat a jövőbeni beruházások számára.

Átdolgozott pénzügyi célkitűzések

A "Stratégia 2025" megfelelően meghatározott pénzügyi célok mentén hajtandó végre. "A nyereséges növekedésre való következetes törekvés jegyében a középpontban egyértelműen a nyereségesség áll. Az elkövetkező évek során is mindent elkövetünk annak érdekében, hogy szilárd pénzügyi alapokon működve hosszú távon is értéket termeljünk részvényeseink számára" - jelentette ki Frank Witter, az igazgatótanács a pénzügy területéért felelős tagja. A vállalatcsoport működési eredménye, amely 2015-ben a különleges hatások nélkül 6 százalékra adódott, a tervek szerint 2025-ig 7-8 százalékra, míg az autós üzletág tőkearányos nyeresége 15 százalék fölé emelkedne, a részvényesek felé kifizethető osztalékhányadnak pedig tartósan el kell érnie a nettó nyereség mintegy 30 százalékát.

"A Volkswagen a jövőben is vonzó járműveket, testreszabott szolgáltatásokat és okos mobilitási megoldásokat kínál ügyfeleinek. A technika terén vezető pozícióban szeretnénk a környezetvédelem, a biztonság és az integritás példaképeivé válni. A vállalatcsoport versenyképes nyereségességi mutatókkal továbbra is vonzó befektetés, egyben kiváló, megbízható és biztos munkaadó marad. Röviden: a Volkswagen olyan vállalattá válik, amelyre mindannyian büszkék lehetünk" - foglalta össze Matthias Müller, az igazgatótanács elnöke.

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés