Kiosztotta „Think Blue. Engineering. Awards”díjait a Volkswagen kutatás-fejlesztési részlege

2015-02-05

•  A díjazottak példamutató környezetvédelmi projektjeikkel pályázó Volkswagen-dolgozók
•  Az elismerések célja a klímavédelem és a természeti erőforrások kímélésének támogatása

Immár második alkalommal tüntette ki a Volkswagen kutatás-fejlesztési részlege "Think Blue. Engineering. Awards" díjaival a vállalat környezetünk védelme iránt különösen elkötelezett dolgozóit. Ennek során olyan projekteket ismertek el, amelyek jelentős mértékben hozzájárultak a természeti erőforrások kíméletes felhasználása, illetve az egészség- és klímavédelem témaköreihez. Az egyes kategóriákat és értékelési kritériumokat a műszaki fejlesztés nagyra törő környezetvédelmi célkitűzései szellemében jelölték ki.


A "Termék" kategóriában Bastian Witte, Frank Stebner, Thomas Barthenheier és Andreas Konert elektromechanikus fékrásegítő berendezéséért (eBKV) vehette át a műszaki fejlesztési részleg díját. E technika a tisztán elektromos és a hibrid hajtásrendszerű járművekben a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) funkciójának lehető leghatékonyabb - s a vezető által nem is érzékelhető - igénybevételéről gondoskodik, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást. Intenzív fékezéskor az ekkor generátorüzemre váltó elektromos motor fékezőnyomatéka a hidraulikus fékrendszerrel közösen lassítja a járművet.


Manuel Kurz és Dr. Manfred Helm szintén a "Termék" kategóriában győzte meg a Günter Damme (a Volkswagen Csoport környezetvédelmi kutatásainak vezetője), Kai Schweingruber (a TE Services vezetője), Dr. Bernd Block (a koncepció-előfejlesztés vezetője és az innováció-menedzsment felelőse), valamint Stefan Helmsing (az üzemi tanács tagja) alkotta zsűrit.


A két kutató a karosszériagyártás könnyűszerkezetes technológiáját fejlesztette tovább. Annak érdekében, hogy a jövő modellgenerációi számára már kellő időben megkezdődhessen a gazdaságos könnyűszerkezetes konstrukciók kifejlesztése, többek között egy kifejezetten a könnyűszerkezetes technológiák képviseletével megbízott szakemberekből álló csapatot is szerveztek, amelynek tagjai minden egyes új alkatrészt a további tömegcsökkentés lehetőségei szempontjából is megvizsgálnak. E könnyűszerkezeti szakértők más szakterületek, így a termelés, a főegységek és a pénzügy munkatársaival is szoros együttműködésben dolgoznak, hogy az egyes gazdasági és technológiai hatások már a termékfejlesztés minél korábbi fázisaiban tervezhetővé váljanak.


"A Volkswagen célja, hogy a világ hosszú távon leginkább fenntartható működésű autógyártójává váljon" - emelte ki Günter Damme, a zsűri tagja. "Díjazottjaink önálló kezdeményezéseikkel, magas fokú elkötelezettségükkel és intelligens ötleteikkel ennek megvalósításához jelentős mértékben hozzájárultak." Zsűribeli kollégája, Kai Schweingruber kiemelte: "Munkatársaink fejlesztéseinek köszönhetően eddig jócskán túlteljesítettük járműveink és gyáraink szén-dioxid-kibocsátásának mérséklésére megfogalmazott célkitűzéseinket. A továbbiakban is következetesen ezen az úton kívánunk haladni."


A "Kutatás és fejlesztés - Üzem" kategóriában a motorfejlesztési részleg "Károsanyag-kibocsátási mérések - Európa" ("Abgasmessungen Europa") csapata nyert díjat. A kipufogógázok tartalmazta káros anyagok a 79-es csarnokban zajló, görgős fékpadi méréseinek korszerűsítése keretében egyaránt jelentősen sikerült csökkenteni e folyamatok energiaigényét és szén-dioxid-kibocsátását. A megújult berendezések nemcsak jóval gazdaságosabb üzeműek, hanem rekuperációs funkciójuk révén immár maguk is termelnek energiát. A díjat a csapat nevében Dr. Björn Ramacher vette át.

E kategória másik díját a 72-es csarnok hidegvíz-hálózatának továbbfejlesztéséért Andreas Klinke, a műszaki fejlesztés ellátó-technikái részlegének munkatársa, vehette át. Fordulatszámuk csökkentésével, a fojtások kiváltásával és hidraulikai paramétereik javításával jelentősen csökkent a tápszivattyúk energia-felvétele.


A harmadik díjat Josef Twardon az úgynevezett kondicionáló kamrák szabályozószoftvereinek fejlesztésért vehette át. Mielőtt a gépkocsik a mérőpadokra állnak, e kamrákban melegítik fel őket az előírt hőmérsékletre. Új programozásuk célzottan úgy temperálja a kamrákat, ahogyan az adott mérési folyamat igényli, tekintélyes mennyiségű energiát takarítva meg.


Dr. Axel Groenendijk, a dízelmotorok előfejlesztésének munkatársa esetében személyes elkötelezettségét ismerték el. Mint a zsűri kiemelte, műszaki fejlesztései mellett az egyes folyamatok további javításával is hatékonyan előmozdította a "Think Blue. Engineering." koncepcióját. Dr. Groenendijket tavaly a moduláris dízelmotorcsalád (MDB) részét képező, állítható vezérműtengellyel működő változó szelepvezérlés fejlesztéséért tüntették ki.

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés