Kívül kicsi, belül nagy – 40 éves a Polo

2015-07-29

•    Jubileumi kiállítás az AutoMuseum Volkswagen gondozásában

Kívül kicsi, belül nagy. Ezzel a szlogennel hirdette 40 évvel ezelőtt a Volkswagen a vízhűtéses modellgeneráció legújabb modelljét, a Polot. Az AutoMuseum Volkswagen a jubileum alkalmából egy különleges kiállítást szentel a Golf kistestvérének, amely elsősorban az első két generációra fókuszál. 2015. július 23. és október 4. között a sorozatgyártású modellek mellett ritka sportautók és különlegességek is helyet kapnak a kiállításon.


A Volkswagen biztosra akart menni a Bogár leváltásakor, ezért a Golf mellett piacra dobta a Polot is. Utóbbi kívülről kompaktabb megjelenéssel bírt a Bogárnál, belső méretei azonban megegyeztek az ikonikus modellel. A formaterv az Audi formatervezője, a Volkswagen későbbi vezető formatervezője, Harmut Warkuss munkáját dicséri, akit a tervezésben Nuccio Bertone segített.


A Polo kifejlesztése eredendően az Audinál zajlott, így a kis kétajtós 1974 végén Audi 50 néven lépett piacra. A Polo kereken fél évvel később követte, 1975 elején mutatkozott be a nagyközönségnek. Közel azonos kivitelben gördült le a wolfsburgi gyártósorról mindkét modell. A Polo valamivel spártaibb kivitelben készült, ennek megfelelően kedvezőbb áron is lehetett hozzájutni. Míg azonban az Audi 50 gyártása 1978-ban kifutott, a Polo gyártása - ugyan már nem Wolfsburgban - napjainkban is folyik.  A kiállítás lehetőséget nyújt az Audi 50 modell és a Polo első generációjának egyik korai sorozatgyártású darabjának összehasonlítására. Amíg az első modelleket a kicsi, 40 lóerős teljesítményre képes 0,9 literes motorral szerelték, 1980-ban megérkezett a sportosabb Polo GT, amely már 60 lóerőt teljesített. A második generációtól pedig nem csupán két karosszériaváltozata létezett a modellnek, hanem a legkülönbözőbb erőforrásokkal szerelték fel a takarékostól az erőteljesig.


Külön figyelmet érdemel a sorozatgyártású modellként és versenyautóként is bevethető Polo G40, amely a Volkswagen Motorsport színeiben kupaversenyek résztvevője volt. A közutakra szánt G40 tuningjára is volt lehetőség egy szélesített karosszéria alkalmazásával. A motorsporttal való összekapcsolódás egyik legkiemelkedőbb eleme jelenleg a Polo R WRC. Mindezeket a járműveket - összesen 21 darabot - a különleges kiállítás keretében megtekinthetik az érdeklődők. Köztük azt a darabot is, amely Rainer Buchmann kezei közül került ki és a digitális információs rendszer mellett alcantarával bevont Recaro sportülésekkel szerelték. A vélhetően legkevésbé ismert, a Polo műszaki hátterét alkalmazó alkotás egy oldalkocsis motorkerékpár, amelyet egy Volkswagen dolgozó épített át.


A fenntarthatóság témájához kapcsolódóan is kínál a kiállítás egy és mást: egy kísérleti járművet 1980-ból, amelyet Bendix kompresszoros dízelmotor hajtott illetve egy Öko-Polo modellt 1987-ből. Külön köszönet illeti azokat, akik az autókat a kiállítás rendelkezésére bocsátották, mindenekelőtt a VW Polo IG Deutschland e.V.-t, amely egyesületnek a legváltozatosabb kiállítási darabokat köszönheti a múzeum.


A jubileum alkalmából az AutoMuseum Volkswagen gondozásában megjelent egy tájékoztató füzet is, amely egy külön szerkesztett részben, szöveggel és képpel emlékezik meg minden kiállítási darabról.

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés