Wörthi-tavi találkozó, 2016: A Volkswagen a Golf GTI 40. születésnapját ünnepli

2016-05-04

- Golf GTI Clubsport S2: a kultikus modell limitált kiadása áttöri a 300 lóerős határt

Ma, május 4-én veszi kezdetét a 35. Wörthi-tavi találkozó. A GTI-rajongók tízezrei jönnek össze a tó déli partján fekvő festői Reifnitz városkában, hogy egy hatalmas parti keretében ünnepeljék meg a kultikus "hot hatch" 40. születésnapját. A Volkswagen az új Golf GTI Clubsport1 mellett mind a hét Golf GTI generációt elhozza a fesztiválra. Ám ez még nem minden: a legendás GTI-találkozón a Volkswagen szintén bemutatja - világpremierként - a Clubsport egy még tüzesebb változatát. Az eddigi legerősebb sorozatgyártású Golf speciális, limitált kiadásként jelenik meg idén ősszel.

GTI. 40 éve e három betű jelenti a kompakt sportautók etalonját. Golf GTI. 1976-os megjelenésével demokratizálta a sportos vezetés élményét. Az eredeti GTI utolérhetetlen jellemzői: agilis motor, közvetlen kormányzás, merev karosszéria, kis tömeg, felejthetetlen dizájn, golflabda a sebességváltókar végén, piros csíkok a hűtőrácson, skótkockás mintájú sportülések. Titokban fejlesztették. A cél 5000 autó legyártása volt. Mostanra a Golf GTI modellek száma már rég átlépte a kétmilliós határt. GTI. Egy jelenség. Egyedi, összetéveszthetetlen. 40 éve mind jobb és jobb. Épp elég ok ez arra, hogy megszülessen az a Golf GTI, amely minden korábbit túlszárnyal. Ez a "Clubsport" jubileumi kiadása. Mérnökök és versenyzők dolgoztak rajta, hogy megalkossák napjaink egyik leggyorsabb elsőkerék-hajtású autóját. Csak két adat: 228 kW/310 LE, menetprofil-választás Nürburgring üzemmóddal. A Volkswagen az új Golf GTI további részleteiről Reifnitzben, május 4-én számol be. 

A Golf GTI 40 éve - áttekintés

Mk1 Golf GTI / 1976. 1974-ben hat ember titokban nekilátott, hogy kifejlessze a Golf sportváltozatát. A projektet véghezvitték. Azt, hogy 1976 melyik napján készült el az első GTI, nem lehet pontosan tudni. Tény, hogy a maga 110 lóerejével és 182 km/h végsebességével nemcsak a kompakt autók, de a luxus-sportautók és szedánok világát is felkavarta. Az első különleges kiadású modell, a 112 lóerős "Pirelli GTI", 1983-ban mutatkozott be.

Mk2 Golf GTI / 1984. A következő zseniális stratégiai húzás egy évvel ezután történt: megjelent az Mk2 Golf GTI. Ez 112 lóerős volt, és az első generáció koncepcióját folytatta. A már jól ismert GTI ismertetőjegyeket vonultatta fel, így az újonnan jött autó rögtön klasszikussá vált. Ikonná. A katalizátor bevezetésével a teljesítménye 1984-ben egy időre 107 lóerőre csökkent. Két évvel később ezt egy 16 szelepes motorral kompenzálták, amely katalizátorral együtt is 129 lóerős volt, így az autó túl is szárnyalta az eredeti GTI agilitását. 1990-ben a különleges G-Lader feltöltővel a Golf GTI G60 160 lóerő leadására lett képes.

Mk3 Golf GTI / 1991. 1991-ben a Volkswagen a harmadik generációra is átvitte a GTI ikonikus jellegzetességeit. A motor teljesítménye 115 lóerő. Egy évvel később az új hengerenkénti négyszelepes motorral a teljesítmény 150 lóerőre emelkedett. 1996-ban a 110 lóerős turbódízel (TDI) változat gazdagította a GTI választékot. Néhány évvel később a benzinmotoros és dízelmotoros változatok kettéváltak, GTI és GTD néven. 1996-ban jelent meg a "20 Jahre Edition" jubileumi modell.

Mk4 Golf GTI / 1998. A negyedik GTI generáció 1998-ban mutatkozott be. Megjelenése nagyon is konzervatív, ám a 150 lóerős Mk4 Golf GTI maga mögé utasította versenytársait mind agilitás, mind minőség terén. A négy- és (egy esetben) öthengeres benzinmotorok csúcsteljesítménye a 170 lóerőt, a dízeleké a 130 lóerőt is elérte. A 2001-ben megjelent "25 Jahre Edition" 180 lóerős turbós modell a sportos ikon újjászületését hirdette.

Mk5 Golf GTI / 2004. Az ötödik generációval a 2004-es Golf GTI a nagy visszatérést ünnepelte. Az eddigieknél jóval sportosabb megjelenésű, 200 lóerős turbós motorral ellátott, kiválóan vezethető autó már a jövő GTI koncepcióját idézte. 2006-ban, a kultikus autó harmincadik születésnapján, a Volkswagen egy 230 lóerős "30 Jahre Edition" modellel ajándékozta meg a rajongókat. 2007-ben a "Pirelli GTI" reinkarnációja is ugyanezzel a motorral jelent meg.

Mk6 Golf GTI / 2009. Az ezután következő hatodik generációs Golf GTI az elektronikus differenciálzár-hatású funkcióval (XDS) új szintre emelte a vonóerő-átadási képességeket. Az immár 210 lóerős GTI minden addiginál élvezetesebb vezetést kínált! A nagy teljesítményhez illő dinamikus hanghatás az újratervezett kipufogórendszernek köszönhető. Ráadásul ez a modell első ízben már vászontetővel is rendelhető volt. E generáció csúcsa 2011-ben érkezett: a 235 lóerős "35 Jahre Edition".

Mk7 Golf GTI / 2012. A GTI hetedik generációja 2012-ben jelent meg, kétféle erőforrással: az alapverzió 162 kW/220 LE3, a Golf GTI Performance 169 kW/230 LE4 teljesítménnyel. Ez utóbbit egy új, az első kerekekre ható differenciálzárral látták el. E modellre épült a 2016 első felében megjelent Golf GTI Clubsport, ami a boost funkció használatával akár 213 kW/290 LE teljesítményre is képes volt. Ezzel már elhalványult a hétköznapi autózás és az autóversenyzés közti határvonal. A jubileumi kiadást néhány nap múlva a Wörthi-tó mellett leplezik le; a határvonal ekkor végképp eltűnik.

1Golf GTI Clubsport átlagos üzemanyag-fogyasztás, l/100 km: 7,0 - 6,9 (kombinált); szén-dioxid-kibocsátás, g/km: 162 - 158 (kombinált); hatékonysági osztály: D
2A Golf GTI Clubsport S jelenleg még nem rendelhető.
3Golf GTI (162 kW/220 LE) átlagos üzemanyag-fogyasztás, l/100 km: 6,3 - 6,0 (kombinált); széndioxid-kibocsátás, g/km: 145 - 139 (kombinált), hatékonysági osztály: D-C
4Golf GTI Performance (169 kW/230 LE) átlagos üzemanyag-fogyasztás, l/100 km: 6,4 - 6,0 (kombinált); széndioxid-kibocsátás, g/km: 147 - 139 (kombinált), hatékonysági osztály: D-C

 

 

 

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés